رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری با بهره¬وری منابع انسانی درسازمانهای آموزشی

رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری با بهره¬وری منابع انسانی درسازمانهای آموزشی

پروانه نیلی1 رمضان جهانیان2

1) دانش آموخته، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامي واحدکرج ،کرج،ایران
2) دانشیار گروه علوم تربیتی، واحدکرج ، دانشگاه آزاد اسلامي ،کرج،ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(meaconf.com/1st)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی. تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی و فکری با بهره‌وری منابع انسانی در کارکنان اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز می باشد. جامعه آماری پژوهش را 792 نفر از کارکنان و مدیران اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز و ادارات آموزش‌وپرورش نواحی 1 تا 4 کرج در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می‌دهند. روش نمونه نگیری به‌صورت تصادفی طبقه‌ای می‌باشد و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 260 نفر در نظر گرفته شدند. به منظور جمع آوری نظران کارکنان و مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان البرز از سه پرسشنامه سرمایه اجتماعی ساخته حیدری (1390)، پرسشنامه استاندارد ارزیابی سرمایه فکری یونتیس(1998) و پرسش نامه بهره وری منابع انسانی تیلور و برنت(2013) استفاده شد. روایی این پرسشنامه ها توسط اساتید حوزه مدیریت آموزشی تایید گردید و پایایی آن برای پرسشنامه سرمایه اجتماعی 65/0 ، برای پرسشنامه سرمایه فکری 72/0 و برای پرسشنامه بهره وری منابع انسانی 68/0 محاسبه گردید. نتایج ضریب همبستگی نشان می¬دهد که در حالت کلی بین سرمایه اجتماعی و فکری با بهره¬وری منابع انسانی ارتباط معناداری وجود دارد (024/0=Sig، 177/0=R).
کلمات کلیدی : سرمایه اجتماعی سرمایه فکری بهره وری منابع انسانی