طراحی مدل راهبردی تجارت الکترونیک برای صادرات (مورد مطالعه: محصولات کشاورزی استان لرستان)

طراحی مدل راهبردی تجارت الکترونیک برای صادرات (مورد مطالعه: محصولات کشاورزی استان لرستان)

علی میر1 افشین بازگیر2 زهرا سبزی پور3

1) گروه مدیریت بازرگانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2) گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3) گروه مدیریت بازرگانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(meaconf.com/1st)
چکیده :
هر چند در سالیان اخیر بر ضرورت گسترش تجارت الکترونیک به منظور افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی در استان لرستان در سایه فرامین مرتبط با اقتصاد مقاومتی تأکید شده است ولی اقدامات لازم و قابل توجه در این زمینه صورت نگرفته است. هدف این مقاله، شناسایی و تحلیل شاخص‌های راهبردی مدل تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی استان لرستان است. برای انجام این مطالعه، ابتدا با مراجعه به اسناد و مدارک موجود از طریق مطالعه کتابخانه‌ای، 46 شاخص راهبردی شناسایی گردید. بر اساس شاخص‌های راهبردی استخراج شده، یک پرسشنامه با بهره‌گیری از روش تحلیل ساختاری (ماتریس تأثیر متقابل) طراحی شد و ابتدا نظر 12 نفر از متخصصان در خصوص وضعیت شاخص‌های موصوف اخذ گردید و بدین ترتیب 32 شاخص مناسب تشخیص داده شد. در پایان با تشکیل پانلی شامل 5 نفر از خبرگان، میزان تأثیرپذیری و تأثیرگذاری هر یک از عوامل با استفاده از نرم‌افزار Mic Mac ارزیابی گردید. یافته‌ها نشان داد که 16 متغیر راهبردی در قالب مدل تجارت الکترونیکی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان لرستان شامل سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین، توسعه زیرساخت‌ها، آموزش و ترویج عمومی، افزایش میزان مشارکت بانک‌ها، افزایش مشوق‌های صادراتی، تصویب قوانین ویژه حمایتی، نظارت و پایش مناسب، توجه به نقش واسطه‌ها و تجار، توجه به چرخه عمر محصولات و فصلی بودن آنها، بسته‌بندی مناسب، افزایش امکان رقابت‌پذیری در سطوح ملی و بین‌المللی، توسعه مناطق ویژه و آزاد تجاری، حمایت از ایجاد شرکت‌های مشاوره و مدیریت صادرات، اصلاح روند صدور مجوز صادرات، شفافیت روابط قانونی و بالاخره پیوستن به برنامه‌های بین‌المللی بیشترین تأثیر را در مدل راهبردی توسعه تجارت الکترونیک محصولات کشاورزی استان لرستان دارند.
کلمات کلیدی : تجارت الکترونیک صادرات محصولات کشاورزی تحلیل ساختاری