مدیریت استراتژیک و ضرورت و موانع استفاده از آن در سازمان
مدیریت استراتژیک و ضرورت و موانع استفاده از آن در سازمان
محمدرضا شاجری1 حامد ولی بیگلو2 اعظم حسنی3 علی اکبر ناطقی4
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان،
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان،
4) استاد دانشگاه، دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- مدیریت سیاستگذاری، دانشگاه علامه طباطبایی،
محل انتشار :
همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد(meuconf.ir)
چکیده :
داشتن توان آیندهنگری، شناسایی محیط و برنامهریزی اثربخش به منظور کسب موفقیت در آینده برای سازمان در گروی داشتن تفکر و رویکرد استراتژیک میباشد. در این بین سازمانها در اجرای تفکر استراتژیک با برخی از موانع روبرو میباشند. از این رو هدف مقاله حاضر بررسی ضرورت مدیریت استراتژیک در سازمان و بررسی موانع پیشروی مدیران در اجرای این رویکرد میباشد. برای رسیدن به هدف فوق از روش مطالعه مروری و اسناد کتابخانهای استفاده گردید. نتایج نشان داد که در آینده سازمانهایی موفق خواهند بود که دید روشنی از آنچه باید انجام دهند داشته باشند و بتوانند از مدیریت قوی و سیستمهای سازمانی مورد نیاز برخوردار شوند. در حقیقت داشتن تفکر استراتژیک بر شناخت پویایی محیط و توان دید آینده و حضور اثربخش سازمان دلالت دارد. بنابراین با برنامهریزی استراتژیک و تفکر راهبردی سازمانها و مدیران آگاهی بیشتر و اثربخشی نسبت به فرصت ها و تهدیدات آینده پیدا کرده و میتوانند روش مقابله با آنها را پیشبینی نماید.
کلمات کلیدی :
مدیریت استراتژیک
مدیریت سازمان
تکنیک سوآت
موانع مدیریت استراتژیک