تأثیرات و اقدامات متقابل تعویض مالیات بر کسب وکار با مالیات بر ارزش افزوده ) VAT (برای صنعت املاک ومستغلات

تأثیرات و اقدامات متقابل تعویض مالیات بر کسب وکار با مالیات بر ارزش افزوده ) VAT (برای صنعت املاک ومستغلات

فاطمه جعفری1 حسین محمدی2

1) دانشجوی کارشناسی موسسه اموزش عالی جهاددانشگاهی اصفهان
2) کارشناسی ارشدحسابداری موسسه اموزش عالی جهاددانشگاهی اصفهان

محل انتشار : همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد(meuconf.ir)
چکیده :
بعنوان یک اقدام مهم برای عمیق کردن کردن اصلاح سیستمهای مالی و مالیات بندی، برنامه آزمایشی تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده ) VAT ( در کل صنایع در داخل کشور ما در اول ماه مه سال 6102 اجرا خواهد شد . هدف از اصلاح مالیاتی این است که مالیات بر ارزش افزوده ) VAT ( را به طور کامل جایگزین مالیات بر کسب و کار کنیم و به نحو مؤثری از مالیات بندی چندگانه جلوگیری کنیم. صنعت املاک و مستغلات که تحت عنوان پایه و اساس اقتصاد ملی در نظر گرفته میشود، تا حد زیادی تحت تأثیراین برنامه آزمایشی اصلاح مالیاتی قرار خواهد گرفت. این مقاله، تاثیر تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده رابربار مالیاتی صنعت املاک و مستغلات ، 2 هزینه ، قیمت خانه، و گردش وجوه نقد، مورد بحث قرار میدهد. در نهایت، برخی از پیشنهادات در خصوص اینکه چگونه دربرابر برنامه آزمایشی اصلاح مالیاتی برای صنعت املاک عمل کنیم، ارائه میشوند. واژههای کلیدی: تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده ) VAT (، صنعت املاک و مستغلات، بار مالیاتی 1.مقدمه در مارس سال 6102 ، چین به طور رسمی این طرح را ترویج دادکه در کشور ما به طور کامل برنامه آزمایشی تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده در اول ماه می سال 6102 پیاده سازی واجرایی شود که به طور کامل صنعت املاک و مستغلات، صنعت ساخت و ساز، صنایع خدماتی و صنایع مالی را پوشش می دادو حاکی ازآن بود که دولت چین درصدداست تاتلاش بیشتری را برای به انجام رساندن این برنامه آزمایشی تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده انجام دهد. درجهت عمیق کردن اصلاح سیستمهای مالی و مالیات بندی، برنامه آزمایشی تعویض مالیات برکسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده تا حدودی در مراحل اولیه موفق بوده است. پس از شامل کردن چهار صنعت ذکرشده بالا در محدوده اصلاح آزمایشی، یک محیط مالیاتی بی طرف تر و منصفانه تری در چین ایجاد خواهد شد و به این کشور کمک خواهد کرد تا نقش مؤثرتری را در فعالیتهای اقتصادی ایفا کرده و همچنین برای بهینهسازی ساختار صنعتی نیز مفید واقع گردد. به عنوان مبنا وپایه اقتصاد ملی، صنعت املاک یک صنعت سرمایه بر )نیازمند به سرمایه گذاری زیاد ( و کاربر )نیاز به کارگران زیاد( است که یک چرخه تولید طولانی دارد. زنجیره صنعت املاک و مستغلات دارای اتصالات و پیوندهای زیادی است و بنابراین توسعه آن، تاثیر دیررس و دیر هنگامی بر اکثر صنایع دیگر دارد. بدون شک، برنامه آزمایشی جامع تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده تأثیرات چشمگیری بر صنعت املاک دارد. هدف از این مقاله آن است که تأثیر جایگزین کردن مالیات بر ارزش افزوده به جای مالیات بر کسب و کار رادر صنعت املاک به طور کامل بحث کرده و چند پیشنهاد نیزدر خصوص اینکه چگونه باطرح آزمایشی مذکور در صنعت املاک و مستغلات عمل کنیم، ارائه )6102، میشود.)گاوو 1 2. تأثیرات تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده در صنعت املاک 2.1 . تاثیرات بر بار مالیاتی اولین ملاحظه در خصوص پیادهسازی کامل برنامه اصلاح آزمایشی تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات برارزش افزوده این است که آن میتواند مالیات بندی چندگانه را حذف کرده و از این رو بار مالیاتی Gao.1 3 شرکتها را کاهش دهد ، ولی به هر حال هنوز معلوم نیست که آیا بار مالیاتی صنعت املاک پس از اجرای این برنامه بیشتر یا کمتر خواهد بود. سیاست اصلاح آزمایشی ، نرخ مالیات بر ارزش افزوده صنعت املاک را %00 در مقایسه با 01 % نرخ مالیات بر کسب و کار تعیین میکند. به نظر بدیهی است که نرخ مالیات بیشتر میشود. این سیاست همچنین نشان میدهد که مالیات بر ارزشافزوده برورودی )مالیاتهای ارزش افزوده ای وضع شده برای موادسرمایه ای وخام، قطعات یدکی و...( املاک جدید میتواند به طور کامل کسر شود. پس از تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ارزش افزوده که صنعت املاک و مستغلات باید بپردازد را میتوان به صورت فروشهای خانه )معاف از مالیات( ضربدر 00 % و سپس منهای مالیات برورودی )شامل مالیات برورودی هزینههای ساخت وسازو نصب، مالیات بر ورودی مواد ومصالح خام، مالیات بر ورودی هزینههای زمین ( محاسبه کرد . قبل از طرح تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات برارزش افزوده، مالیات کسب و کار که صنعت املاک باید بپردازد، برابر با فروش خانه )مسکن( ضربدر 5% است. اگر مالیات بر ورودی که میتواند کسر شود، کمتر از 2% فروش باشد، بار مالیاتی صنعت املاک کاهش خواهد یافت و درغیر اینصورت بار مالیاتی افزایش خواهد یافت. مالیات ورودی هزینه های ساخت و ساز ونصب و هزینههای زمین، مبلغ بالایی را در مالیات بر ورودی قابل کسر، به خود اختصاص میدهد. اگر این دو نوع مالیات برورودی صنعت املاک را بتوان کسر کرد، این امکان وجود دارد که بار مالیاتی شرکتها کاهش یابد که به هر حال به علت چرخه تولید طولانی صنعت املاک است. در اوایل فاز اصلاح مالیاتی، شرکتهای املاک معمولاً صورتحساب مالیات برارزش افزوده برورودی برخی ازهزینههای ساخت و ساز و نصب را که قبل از این برنامه آزمایشی رخ داده است راکسب نمیکنند . همانند هزینه زمین، مالیات برارزش افزوده برورودی تا وقتی که اصلاح مالیاتی پیادهسازی شود، قابل کسر نخواهدبود. بنابراین، تأثیر تعویضکردن مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده برای بار مالیاتی صنعت املاک باید ازنقطه نظر پویایی مورد بازرسی قرار گیرد و در اوایل مرحله اجرای این برنامه آزمایشی، به نظر میرسد که بار مالیاتی صنعت املاک افزایش یابد. همانطوریکه زمان سپری میشود، محدوده مالیات بر ورودی قابل کسر نیز بیشتر گسترش یافته و بنابراین، کل بار مالیاتی صنعت املاک بر طبق آن کاهش خواهد یافت. 2.2 . تأثیرات بر هزینه هزینه شرکت املاک عمدتاً متشکل از هزینههای توسعه پروژههای املاک، مخارج دورهای و مالیاتها است. هزینه توسعه پروژه املاک شامل هزینه زمین، هزینه مهندسی مراحل اولیه، هزینه ساخت و ساز و نصب ، هزینه غیرمستقیم توسعه، هزینه زیرساختارها و امکانات عمومی و غیره میباشد. اکثراً انواع هزینههای توسعه پروژه املاک پس از اجرای طرح تعویض مالیات برکسب وکار به مالیات برارزش افزوده تغییر نخواهند کرد. به هر حال مخارجی هستند که بر هزینه صنعت املاک تأثیر خواهند گذاشت. نوع نخست مخارج یعنی هزینه ساخت و ساز و نصب وصنعت ساخت وساز تحت این طرح پوشش داده خواهند شد که سپس مالیاتهای صنعت ساخت و ساز مستقیماً بر صنعت املاک تاثیر خواهد گذاشت . اگر مالیاتهای صنعت ساخت و ساز رشد یابد، آنها برای تداوم و بقای خود مجبور خواهند بود قیمت را بالا ببرند که این مستقیماً هزینه صنعت املاک و مستغلات را افزایش خواهد داد. به علاوه، مالیاتهای برورودی مواد و مصالح ساخت و ساز و نصب آنها در هزینه مسکن قبل از اجرای برنامه آزمایشی تعویض مالیات کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده، شامل میشود. به هر حال پس از اجرای این طرح، آن مالیات بر ورودی ها میتوانند کسرشوند. مامیتوانیم 4 ببینیم که هزینه صنعت املاک اندکی کاهش خواهد یافت. نوع دوم مخارج مرتبط با شارژهای دولت نظیر هزینه زمین است. درنتیجه، اینکه آیا این مالیات برورودی های پروژهها را میتوان کسر کرد یا نه ، مستقیما بر هزینه املاک تاثیر خواهند داشت. مخارج دورهای شرکتها وموسسات املاک که مورد توجه است، مخارج مالی هستند. با توجه به اینکه صنعت املاک یک صنعت سرمایهبر است، شرکتهای املاک نیاز به سرمایه گذاری مالی بسیار بالایی در طی ساخت و ساز ساختمانها دارند و بنابراین اکثر هزینههای مالی کسب و کار املاک نسبتاً بالا است. گام بعدی برنامه آزمایشی شامل صنعت مالی به عنوان یک صنعت خدماتی مدرن است. صنعت مالی تاثیرحمایتی چشمگیری برای سایر صنایع دارد و سیستم کنونی جمعآوری مالیاتهای کسب و کار برای بخش مالی جهت توسعه بخش مالی خوب نیست . به منظور حذف پدیده مالیات بندی دوگانه و ارتقای صنعت مالی، اصلاح مالیاتی باعث میشود که صنعت مالی وارد طرح آزمایشی تعویض مالیات کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده شده و از این رو هزینه صنعت املاک قطعاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در ضمن مالیات های صنعت املاک نیز تحت تأثیر این برنامه آزمایشی قرار خواهند گرفت و در مراحل نخست این طرح، مالیاتهای صنعت املاک اندکی افزایش خواهد یافت ووقتی مالیاتهای ورودی میبتواند کسر شود، مالیات ها ممکن است کاهش یابد که منجر به افزایش هزینه شرکتهای املاک به طور اندک در مراحل اولیه شده و سپس روند کاهشی را طی خواهد کرد. 2.2 . تاثیرات بر قیمت مسکن به خاطراینکه برنامه آزمایشی مذکور نهایتاً منجر به کاهش در بار مالیاتی کسب و کار املاک میشود، هزینه کالاها برطبق آن کاهش مییابد. از نظر تئوری همانطوری که هزینه مسکن کاهش مییابد، قیمت مسکن بدون شک تنزل خواهد یافت. به هر حال، قیمت مسکن با توجه به عرضه و تقاضا تعیین میشود. در طرف عرضه، دولت چین مفهوم طرف عرضه رامطرح کرد که هدف از آن تشویق مردم به خرید مسکن و کاهش سهام موجودی مسکن بود. با توجه به مفهوم، این طرح آزمایشی شرایط سیاستی حمایتی جدیدی را فراهم میکند تا مالیات بر ورودی املاک بتواندکسرشود که شرکتهای املاک را تشویق به انجام تلاشهایی برای خرید زمین کرده و از این رو عرضه مسکن را افزایش دهد. در طرف تقاضا، سیاست دوفرزندی که اخیرا اعلان شده است، برتقاضا برای املاک تا حدودی تأثیر میگذارد و افراد بیشتر و بیشتری وجود دارند که خانههای بزرگتری را برای فراهم کردن اتاق برای کودکان جدید در شهرهای کوچک و بزرگ تهیه میکنند که این دادوستد بازار مسکن را تقویت خواهد کرد. قیمت مسکن بالا فشار زیادی را بر اکثر شهروندان در خرید خانه وارد میآورد و به هر حال انجام این طرح آزمایشی به مشتریان فشار وارد خواهد کرد که البته برای خدمات مالی به مشتریان وام خرید خانه نیزداده خواهد شد و بدین ترتیب مشتریان پس از اجرای این طرح آزمایشی خانه بیشتر خریداری کرده و دادوستد جدید مسکن تا حد زیادی تحت تأثیر این برنامه آزمایش قرار میگیرد. برای معامله مسکن دست دوم، خط مشی برنامه آزمایشی تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر درآمد اصلاحاتی را در نظر میگیرد تا تضمین کند که مالیات کاهش می یابد. بر طبق تحلیل نظریه بالا، وضعیت اضافه عرضه در صنعت املاک برای مدت طولانی 5 ادامه خواهد یافت تا تعادل بین عرضه و تقاضا فراهم شده و انتظار میرود که قیمت مسکن کاهش یابد، بنابراین مولف چنین تصور میکند که قیمت مسکن در آینده تنزل خواهد یافت. 2.2 . تاثیربرسود و گردش وجوه نقد سود شرکتهای املاک عمدتاً به وسیله قیمت مسکن و هزینه تعیین میشود. در مراحل اولیه اجرای طرح آزمایشی مذکور، قیمت خانه به طور وضوح تغییر نخواهد یافت ولی مالیاتهای شرکت های املاک افزایش خواهد یافت که منجر به بالا رفتن هزینه شده و بنابراین، سود صنعت املاک در مراحل اولیه این طرح کاهش خواهد یافت. پس از اجرایی شدن این طرح، مالیاتهای شرکتهای املاک کاهش مییابد که به کاهش هزینه کمک خواهد کرد. به علاوه تلاش برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار املاک باعث فشار برای کاهش قیمت خانه خواهد شد. در نتیجه اینکه آیا سودصنعت املاک کاهش خواهد یافت یانه، الان درست معلوم نیست. الگوی رزروکردن عمدتاً در فروش املاک به کار برده میشود. برطبق مقررات طرح آزمایشی تعویض مالیات برکسب وکار با مالیات برارزش افزوده ، شرکتهای املاک باید مالیات بر درآمد را تأیید کرده و مالیات را در زمانی که آنها پیش پرداختهاراموقع فروش خانه ها دریافت میکنند، بپردازند. این یعنی شرکتهای املاک ملزم به پرداخت مبلغ زیادی از مالیات برخروجی قبل از ساخت ساختمان هستند در حالی که مالیات برورودی که قابل کسر است، اندکی همگام با ساخت و ساز بالا میرود. به این ترتیب اکثر شرکتهای املاک بایدمبلغ زیادی از مالیات بر ارزش افزوده رادر مراحل اولیه ساخت و ساز بپردازند که منجر میشودگردش وجوه نقد شرکت ها تصرف واشغال شود. در درازمدت، کل مالیات ها پس از اینکه پروژه کامل شد، کاهش می یابد و کل گردش بیرونی وجوه نقد شرکت املاک اندکی پایین تر از قبل میشود)پان 2 )6102، 2. اقدامات متقابل برای صنعت املاک و مستغلات در برابر اصلاح مالیاتی برصنعت املاک، مالیات کسب و کار برای مدت طولانی اعمال می شده است و بنابراین فرآیند کسب و کار شرکتهای املاک مطابق با مقررات مالیاتی کسب و کار برنامهریزی و طراحی میشوند. پس از پیاده سازی برنامه آزمایش مذکر، مالیات کسب و کار در کشور ما بیشتر دیگر پایه ریزی نخواهد شد و مالیات ارزش بر افزوده کل صنایع را به طور کامل پوشش خواهد داد. این اصلاح مالیاتی نمیتواند فقط پدیده مالیات بندی دوگانه را اساساً حذف کند ولی میتواند حیطه کاهش مالیات بر ارزش افزوده را بگشاید. همان طور که مالیات برکسب وکاربامالیات برارزش افزوده اساسا متفاوت است، پس از پیادهسازی طرح آزمایشی مذکور، تأثیر زیادی در اقتصاد کشور مشاهده خواهد شد. برای پاسخ بهتربه اصلاح مالیاتی، چند پیشنهاد برای صنعت املاک وجود دارند که بایدمورد توجه قرار گیرند. pan.2 6 2.1 . آشنا بودن با سیاستهای مالیاتی آنچه را که طرح آزمایشی تعویض مالیات برکسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده درصنعت املاک وارد میآورد، فقط تغییر فهرستهای مالیاتی نیست، بلکه آن بر مدیریت کنترل داخلی و مدیریت کنترل هزینه شرکتها، مدیریت عملیات زنجیره شرکت و غیره تأثیر میگذارد. بنابراین، شرکت های املاک باید به طور کامل با فرآیند هوشمندسازی مالیات بر ارزش افزوده آشنا شوند و اهمیت زیادی به سیاستهای این طرح آزمایشی بدهند و همچنین شرکتهای املاک باید به پویایی این طرح توجه کنند و در اصلاح مالیاتی به طور خاص مشارکت کنند تا این طرح بتواند در حد امکان هرچه زودتر اجرا شود. همچنین سیاستی که اکثر کارکنان مالی درزمینه صنعت املاک باآن آشنا هستند، مقررات مالیاتی کسب و کار است ، پس شرکتها باید دانش حرفهای مالیاتی خود و کارکنان مربوطه را تقویت کرده و بهتر است کارکنان مالی را ساماندهی کرد تا سیاستها و مقررات مالیاتی جدید را فرا گرفته و سطح آگاهی آنها از مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد تا توانایی عملیات کسب و کار آنها بطور عملی بهبودیافته و درنتیجه کل کیفیت و تخصص کارکنان افزایش یافته و دستیابی به هدف کاهش آثار جانبی بر شرکتها در طی دو فرآیندجابجایی دو مالیات، میسر گردد. 2.2 . هنجار سازی عملیات حسابداری پس از اجرای طرح مذکور، شرکتهای املاک بایدمالیات بر ورودی و مالیات برخروجی را به طور منطقی تنظیم کنند و موضوعات حسابداری مربوطه نیز باید تغییر پیدا کنند. برای ای کار، مالیات بر ورودی قبل از اصلاح باید در هزینه ساختمانها شامل شود ، ولی پس از اصلاح، شرکتهای املاک باید به طور جداگانه دوره بدهی مالیات های پرداختنی - مالیات برارزش افزوده - مالیات برورودی راتضمین واندازه گیری کنند . موقع فروش ساختمانها، شرکتها نباید دیگر حساب مالیات های پرداختنی - مالیات برکسب وکار را بستانکارکنند ، بلکه باید مالیات برخروجی راتاییدکنند و موضوع مالیات های پرداختنی- مالیات برارزش افزوده - مالیات برخروجی رابستانکارکنند. درضمن، روند عملیات حسابداری شرکتهای املاک پیچیدهتر شده و شرکتها باید دفاتر مالیات بر ارزش افزوده را تنظیم کنند تا عملیاتهای حسابداری و ثبت وضعیت شرکتها تنظیم شده و از ریسک حسابداری در شرکتهای املاک نیزجلوگیری شده و فرآیند کنترل داخلی شرکتها تقویت یابد. 2.2 . بهینه سازی ساختار کسب و کار مالیات برورودی جدید املاک میتواند در ابتدای اجرای طرح آزمایشی کسر شود تا بار مالیاتی کاهش یابد و شرکتهای املاک تمایل به افزایش سرمایهگذاری در ساخت و ساز ساختمانها پیداکرده و شروع به افزایش خریدزمین کنند تااز افزایش ناگهانی مالیات برورودی جلوگیری کرده و تعادل بار مالیاتی شرکتها در مراحل اولیه اجرای طرح اصلاح مالیاتی برقراروحفظ شود. قطعاً این اقدامات مشکلات جدیدی را در پی خواهند داشت و حالا که بازار املاک اندکی رقابتی است ، قیمت مسکن تمایل دارد که بازارمحور شود و وضعیت اضافه تقاضا نیز در بازار املاک نسبتا حالا جدی است. اگر شرکتهای املاک ادامه به افزایش سرمایهگذاری به طور غیر منطقی کنند، وضعیت بازار اضافه تقاضا به طور فزایندهای جدی خواهدشد و نهایتا 7 توسعه صنعت املاک کند وآهسته شود. دراین خصوص، شرکت های املاک باید ساختار کسب و کار خود را بهینهسازی کرده و طرح های سرمایهگذاری را به طور منطقی بهینه کنند و مدت زمان مورد نیاز درطی فرآیندتوسعه را کاهش داده و استفاده از وجوه مالی شرکتی را منطقی کنند. در عین حال بر طبق روند کنونی توسعه اجتماعی، شرکتها باید زاویه تحلیل و سرمایهگذاری را به سوی تمایز و تحول محصولات تغییر داده و سرمایهگذاری در زمینه تقویت کیفیت ساخت و ساز را افزایش داده و مدل فروش راانعطافپذیرتر و متنوعتر کنند تا مشتریان بیشتری راجذب کرده و به هدف تغییر کسب و کار پس از ارتقاء و بهینهسازی آن دست یابند. 2.2 . تقویت مدیریت صورتحساب مالیات بر ارزش افزوده یکی از ویژگیهایش استفاده از صورت حساب ها برای کنترل مالیات است و قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما بطوروضوح بر جمعآوری، استفاده، مدیریت و گواهی صورتحسابهای مالیات بر ارزش افزوده نظارت میکند. پس از پیاده سازی این طرح آزمایشی، شرکتهای املاک باید بر تقویت مدیریت صورتحسابهای مالیات بر ارزش افزوده تمرکز کرده و بر طبق شرایط و مفاد قانون اصلاح مالیاتی ، از این صورتحسابها استفاده کنند. برطبق وضعیت حقیقی، برای شرکت املاک بهتراست که به فردی اجازه دهند تا صورتحسابها راتا آنجاکه ممکن است، محافظت کند وسعی کنند به فردی اجازه دهند تا صورت حسابها را به طور همزمان تنظیم ومرتب کند. همچنین، شرکتها باید دانش مالیاتی کارکنان مربوطه خود را تقویت کنند . به علاوه، برای صورتحساب های قابل کسر بهدستآمده از فرآیند تدارکات، شرکتهای املاک باید صورتحساب را هرچه زودتر دریافت کرده و مدیریت آن را تقویت کنند تا از کسر به موقع مالیات برورودی اطمینان حاصل کرده و مدیریت داخلی شرکتها رابطوردائم بهبودبخشند. 2.3 . برنامهریزی مالیاتی به طور علمی پس ازاصلاح مالیاتی، صنعت املاک و مستغلات باید مالیات ها بر خروجی برطبق فروش رامحاسبه کرده و نیز باید دربدست آوردن صورتحسابهای مالیات بر ورودی توجه کند. برای که به طور علمی پرداخت مالیات را برنامهریزی کنیم، شرکتها باید توصیههای زیر را مورد توجه قرار دهند. اولاً در انتخاب عرضهکننده ماده، شرکتهای املاک نباید بدستآوردن صورت حساب مالیات برورودی ازبرخی موقعیت های کوچک را ازدست بدهند . شرکتها باید حالا آنرا یک امر مهم تلقی کنند ، خواه عرضهکننده بتواند صورتحسابهای مالیات بر ارزش افزوده راموقع انتخاب عرضهکننده صادر کند یانه. ثانیا ، بهتر است صورتحسابهای خاصی را برای مالیات بر ارزش افزوده در وهله نخست به دست آورد. ثالثاً در فرآیند ساخت وساز، شرکتهای املاک باید دقیقاً استفاده از اشتغال پراکنده را کنترل کنند ، چون مشاغل پراکنده اغلب نمیتوانند صورتحسابهای خاص را برای مالیات بر ارزش افزوده ارائه کنند. علاوه بر حالت پیش فروش و فروش مقیاس بزرگ، شرکت ها همچنین باید مدل های فروش متنوع تری را براساس وضعیت واقعی انتخاب کنند تا زمان شناسایی درآمد فروش شرکت تا حد ممکن طولانی شود. 2.3 . در نظر گرفتن سهامداران متعدد 8 حیطه صنعت املاک طولانی ووسیع است و توسعه این صنعت برای اکثر صنایع یک کار سنگین ودشوار است. تقاضای بالا دست این صنعت، مصالح یعنی فولاد، سیمان و غیره هستند. توسعه و ساخت پروژهها نیاز به کمک صنعت ساخت و ساز و نصب دارد و تقاضای پایین دستی آن، مشتری نهایی است و توسعه صنعت املاک به طور کامل نیاز به کمک بخش مالی دارد. پس از پیاده سازی کامل طرح آزمایشی ذکرشده، مالیات برورودی از خرید مصالح، فاینانس، ساخت و ساز و نصب را میتوان کسر کرد. این نشان میدهد که منافع صنعت املاک کشور و بسیار ازصنایع دیگر به یکدیگر گره خورده است. بنابراین، شرکتهای املاک باید بر ارتباط قوی با صنایع مربوطه تمرکز کرده و منافع طرفها در فرآیند عملیات را مورد توجه قرار دهند ، بطوریکه اصطلاح برد – برد برای همه طرفین درگیردراین فرآیند صنعتی، تامین شود)تیان وهو 3 )6102، 2. نتیجهگیری اصلاح مالیاتی در طرح آزمایشی تعویض مالیات برکسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده تأثیر شگرفی بر توسعه صنعت املاک گذاشته است. بار مالیاتی، هزینه، قیمت مسکن، سود و گردش وجوه مالی شرکتهای املاک پس از پیادهسازی این طرح آزمایشی تاحدزیادی تغییر خواهند کرد. بنابراین، شرکتهای املاک باید اقداماتی را به طور فعال درخصوص برنامه اصلاح مالیاتی انجام داده و سیاست وتدبیرها ی اندیشیده شده درخصوص سودسهام راازدولت بدست آورند تاشیوه عملیات خودرااصلاح کرده و ساختار سازمانی خودرامجددا شکل دهی کنند وازاینرو، به هدف توسعه بهتر صنعت املاک دست پیداکنند. ) پنگ و همکاران 4 )6105، مالیات بر ارزش افزوده در دهه های اخیر مورد استقبال بیش از 061 کشور جهان قرار گرفته است.این مالیات که از ارزش افزوده بنگاه ها در مراحل مختلف تولید وتوزیع دریافت می شود،مزایای متعددی مانند پایین بودن نرخ مالیاتی،کاهش انگیزه فرار مالیاتی،خنثی بودن نسبت به متغیرهای اقتصادی دارد و منبع قابل اعتمادی برای کسب درآمد برای دولت می باشد. قابلیت انعطاف پذیری مالیات بر ارزش افزوده بسیار زیاد است و می تواند در هر نظام اقتصادی به کار گرفته شود.با توجه به معضلات نظام مالیاتی در ایران،این مالیات می تواند به عنوان یک راه حل برای رفع معضلات موجود مد نظر قرار گیرد.در این شیوه از مالیات همچنین رفتار خاص با بخشها و یا تولیدات مختلف می تواند از طریق اعمال معافیتها یا اعمال نرخ های مختلف انجام شود. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که به کالاها وخدمات تعلق می گیرد ومنظور از آن اخذ مالیات از اضافه ارزش کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع می باشد که در هر مرحله از تولید و توزیع به صورت درصدی جدا از قیمت اخذ می گردد.به عبارت دیگر مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر قی
کلمات کلیدی : تعویض مالیات بر کسب و کار با مالیات بر ارزش افزوده ) VAT ( صنعت املاک و مستغلات بار مالیات ارزش افزوده مالیات برارزش افزوده داده- ستانده مدل قیمت اثر قیمتی