مروری بر ادبیات استراتژی بازاریابی صادرات شرکت های صنایع غذایی و آشامیدنی ایران

مروری بر ادبیات استراتژی بازاریابی صادرات شرکت های صنایع غذایی و آشامیدنی ایران

نیره کنعانی1 احمد رضا شکرچی زاده2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد،
2) دکترای مدیریت و استاد دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، ایران-Ahmad

محل انتشار : همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد(meuconf.ir)
چکیده :
مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب ایجاد اقتصادی متاثر از عوامل خارجی بالاخص درآمدهای ناپایدار نفتی شده است. با این ویژگی اقتصاد ایران، می توان به اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در کشور پی برد. امروزه صنایع کوچک و متوسط از جنبه های مختلف اجتماعی، تولید صنعتی و ارائه خدمات در اکثر کشورهای جهان نقش آفرینی می کنند. این صنایع با صادرات قابل توجه خود نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می کنند. صنایع غذایی علاوه بر نقش مهم در اقتصاد داخلی و امنیت غذایی، تاثیر بسزایی در روند صادرات غیر نفتی دارند. به علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع، باعث شده است که استقبال از این صنایع بیشتر شود. این تحقیق با هدف مروری بر ادبیات استراتژي بازاريابي صادرات شرکت های صنایع غذایی و آشامیدنی ايران انجام گرفته است. در جمع آوری داده های این تحقیق از مطالعات پیشین ومصاحبه با خبرگان، مدیران و صاحب نظران با تجربه صادرات صنایع غذایی وآشامیدنی استفاده شده است. نتیجه این پژوهش در شناخت هرچه بیشتر نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدهای صادرات صنایع غذایی و آشامیدنی ایران و توسعه صادرات این محصولات به مدیران در حوزه صادرات صنایع غذایی و آشامیدنی کمک شایانی خواهد نمود.
کلمات کلیدی : برنامه ریزی استراتژیک مدل های برنامه ریزی استراتژیک SWOT بازاریابی صادرات مواد غذایی و آشامیدنی