نقش اخلاق در تکوین شخصیت کودکان دوره ابتدایی

نقش اخلاق در تکوین شخصیت کودکان دوره ابتدایی

علی شمسی1 رسول شریفی2 حمید اسماعیلی3 محمد گردشتیان4 علی اسماعیلی5

1) مدرس دانشگاه فرهنگیان نجف آباد
2) معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان نجف آباد
3) دانشجوی دانشگاه شهرکرد
4) دانشجوی دانشگاه فرهنگیان نجف آباد
5) دانشجوی دانشگاه فرهنگیان نجف آباد

محل انتشار : کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی(icmsconf.com)
چکیده :
کودکی ، دوران سازندگی تمام نقش های اخلاقی از جمله فرهنگی ، اجتماعی و عاطفی است .کودکان ، خانواده و مدرسه را محل جذب اطلاعاتی چون آداب معاشرت ، راستگویی و صداقت می دانند.مسؤلیت تمام فسادهای اجتماعی و کج اندیشیهای دینی ، عقیدتی و اجتماعی و سیاسی ، متوجه دوران کودکی است . رعایت آداب و رسوم و اخلاق اسلامی در عرف کشور ما کم رنگ شده و جای توجه متقابل به روح کودک بیشتر به تقویت جسمی او توجه می شود. پزشکان متخصص به علت نیاز شدیدی که این روزها احساس می شود ، برای بررسی وضع جسمی کودکان مدام به مدارس سرکشی می کنند و نقش نظارتی خاصی ایفا می کنند .جلسات مکرربرای ارتقای یادگیری و احاطه بهتر معلمین به موضوع آموزشی برگزار می شود. روش های جدید تدریس نوشته و پس از بررسی های زیاد اجرایی می شود ، تا نقش فرهنگ هر چه بیشتر پررنگ شود . اما پای ارزشهای اسلامی که پیش می آید ، انعطاف و تنوع رفتار اسلامی در همان برنامه های پرورشی خلاصه می شود . اخلاق اسلامی باید در نوع عمل و رفتار مدیر ، مربیان ، کادر آموزشی و معلمان آشکار باشد . رعایت حجاب اسلامی ، گفتار و به کارگیری کلمات و ابزار و جهت گیریها و امثالهم باید در پرتو قرآن و آموزه های دینی و سیرت انبیاء و اولیای خدا میسر است . این گونه است که اخلاق در تکوین شخصیت دانش آموزان نقش ارزشی پیدا می کند و کودک را به اهداف غایی و رشد همه جانبه در رسیدن به قرب الهی یاری می رساند. در این مقاله سعی شده نقش اخلاق اسلامی در تکوین شخصیت کودکان ونیل به اهداف دوره ابتدایی را یاد آوری و نهادینه سازد.
کلمات کلیدی : کلید واژه: مدرسه اندیشه های دینی تکوین شخصیت آموزه های دینی اخلاق اسلامی