تحلیل و ارزیابی هزینه ها و منافع ایجاد تغییرات در راهها با استفاده از رژیم جاده ای

تحلیل و ارزیابی هزینه ها و منافع ایجاد تغییرات در راهها با استفاده از رژیم جاده ای

کامران رحیم اف1 فروغ فاریابی2 جهانبخش محمودیان3

1) استادیار گروه راه و ترابری دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395 تهران، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی حمل و نقل ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی حمل و نقل ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
مقاله ارائه شده به تحلیل و ارزیابی هزینه - منافع تغییرات رژیم راهها شامل کاهش تعداد خطوط عبوری در یک خیابان شریانی شهری (خیابانامینی -کاشانی ، شهر ارومیه)، از دوخط در هر جهت به یک خط در هر جهت به همراه یک خط میانی مشترک برای انجام حرکات گردشی می پردازد. از جمله هزینه های این طرح ، افزایش زمان سفر به لحاظ کاهش ظرفیت می باشد که از مدلسازی بوسیله نرم افزار شبیه ساز VISSIM بدست آمده است. لیکن بیشترین منافع حاصل ، ارتقای ایمنی در این راه است به گونه ای که شواهد نشان میدهد رژیم جاده ای در مناطق شهری در حدود 21 درصد از مجموع تصادفات فوتی و جرحی می کاهد. هر چند در این مقاله تصادفات خسارتی در محاسبات دخالت داده نشده اند ولی انتظار می رود کاهش تصادفات شامل این نوع تصادفات نیز باشد. بنابراین منافع حاصل از کاهش تصادفات در مقابل هزینه افزایش تاخیر در سفرها ، بر مبنای ارزش جان و زندگی هایی که در اثر کاهش تصادفات حفظ میشوند مورد تحلیل آماری قرار گرفت . در این راستا سناریوهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است .هر یک از این سناریو ها بر اساس شاخص های فنی ، ترافیک و ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج بدست آمده نشان میدهد منافع اجرای سناریوی منتخب در سال اول حدود 380 میلیارد ریال بوده و برای سالهای آینده منافع این طرح نسبت به هزینه های آن برتری بیشتری نیز خواهد داشت.
کلمات کلیدی : رژیم راه تحلیل هزینه – فایده ایمنی