عوامل مؤثر بر فضای شخصی مطلوب در محیط های آموزشی

عوامل مؤثر بر فضای شخصی مطلوب در محیط های آموزشی

حمیدرضا عظمتی1 سمیه پورباقر2 منا محمدی3

1) دانشیار دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی،تهران،
2) دانشجوی دکتری معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران
3) کارشناسی ارشد معماری ، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران،

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
عواملی چون عدم تعریف مناسب از فضاهاي شخصی، نبود حس تعلق ،کمبود عوامل دعوت کننده به فضاهای گروهی و نبود جذابیت فضایی،عدم توجه کافی به حریم های شخصی، فقدان محرمیت و امنیت از جمله مسائل و مشكلاتی هستند که در راستای مطالعات و بررسی¬های صورت گرفته در فضاهای آموزشی مشاهده گردیده¬اند. وجود این مسائل باعث عدم کارایی و کاهش حضور مؤثر دانشجویان در فضاهای آموزشی گشته است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر مطلوبیت فضاهاي شخصی در محیط¬های دانشگاهی است . به این منظور پس از مطالعه کتب کتابخانه¬ای و بررسی نظریه‌های روان‌شناسی محیطی و معماری در رابطه با مفاهیم حریم خصوصی و فضای شخصی در حوزه تئوری، نظرات متخصصان مورد سنجش قرارگرفته است. این پژوهش بر حسب نوع هدف ،کاربردی است و به روش تحقیق پیمایشی انجام شده است. پیمایش اولیه بین تعدادی از متخصصین متشکل از اساتید معماری و روانشناسی که به روش خوشه¬ای تصادفی انتخاب شدند صورت گرفت. سپس پرسشنامه اولیه حاصل گشته و بعد از تعیین میزان اهمیت هر یک از عوامل، پرسشنامه اصلی تهیه و توسط کاربران مورد پیمایش قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS صورت پذیرفت. مهم‌ترین عوامل محیطی تأثیرگذار بر فضاهاي شخصی در دو حوزه مؤلفه‌های کالبدی و مؤلفه‌های روانی استخراج گردید. در حوزه مؤلفه‌های کالبدی عواملی مانند : فردی سازی فضا ، استفاده از مرزها برای تفکیک فضا و ایجاد فضاهای نیمه شخصی و خلوت به دست آمد و در حوزه مؤلفه‌های روانی مهم‌ترین مؤلفه‌ها شامل : امنیت، تراکم جمعیتی و در نظر گرفتن نیازهای متفاوت افراد بوده است. لذا در نظر گرفتن عوامل به دست آمده از پژوهش حاضر در طراحی موجب مطلوبیت فضاهای شخصی در محیط¬های آموزشی دانشگاهی و طبیعتاً ارتقاء کیفیت آموزشی خواهد شد.
کلمات کلیدی : مطلوبیت فضای شخصی معماری فضای آموزشی حریم خصوصی خلوت