بررسی مضامین نگاره های تکیه معاون الملک کرمانشاه
بررسی مضامین نگاره های تکیه معاون الملک کرمانشاه
پریسا شادقزوینی1 زهرا پورخوش2
1) هیئت علمی و مدیرگروه نقاشی دانشگاه الزهرا
2) کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه الزهرا«س»
محل انتشار :
چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
تکیه معاونالملک جلوهگاه هنر مذهبی و حماسی کرمانشاه که بهلحاظ هنری و سبک ترکیبی به عنوان یک اثر منحصربه فرد مطرح است. یکی از بناهای مهم تاریخی شهرکرمانشاه است که از دوره قاجار به یادگار مانده و مشتمل بر سه بنای حسینیه، زینبیه و عباسیه است. این تکیه دو حیاط و یک عمارت دارد و دیوارهای آن به طور کلی پوشیده از کاشیهای گوناگون با رنگهای متنوع و زیباست. بنای تکیه را بسیاری از صاحبنظران، کم نظیر و در مواردی بینظیر دانستهاند. ویژگیهایی چون غنای تصویری در کاشیکاری، تنوع در رنگهای به کار رفته، تنوع در نوع ساخت کاشیها به صورت برجسته، نیمه برجسته و تخت و گوناگونی در ابعاد کاشیها، مجموعه بنا را به یکی از بهترین آثار باقیمانده از دوره قاجار مبدل ساخته است.
دراین مقاله چگونگی مضامین نقاشی بر روی کاشیهای تکیه معاونالملک کرمانشاه که شاخهای از نقاشی ایرانی است بررسی میشود. تکیه معاونالملک گنجینهای از اسطورهها، حماسهها، تاریخ و مذهب ایرانی است که در یکجا در قالب هنر نقاشی و کاشیکاری گردآمده و از این نظر، اثری منحصربهفرد است.در این راستا، ابتدا بنای اصلی تکیه بررسی شده و در ادامه مضامین اصلی نقاشی کاشیکاریها معرفی و شناخته میشود.
این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیلی- توصیفی و با استناد به منابع کتابخانهای و مطالعات میدانی با این فرضیه که از سویی مضامین نگارهها ناشی از تلقی شخصی وباورهای اجتماعی طراحان مختلف و برخواسته از فرهنگ سنتی متفاوت است و از طرف دیگر وجود محدودیتها در تحولات و نحوهی خلق اثر توسط هنرمند بیتأثیر نبوده، گردآوری وبررسی شده است
کلمات کلیدی :
تکیه معاون الملک
نقاشی های دیواری حسینیه
زینبیه و عباسیه
مضامین نقاشی
کاشیکاری