ارزیابی ظرفیت باربری فشاری شمع های بتن آرمه درجاریز دارای ضعف سازه ای به روش اجزا محدود

ارزیابی ظرفیت باربری فشاری شمع های بتن آرمه درجاریز دارای ضعف سازه ای به روش اجزا محدود

حسین پهلوان1 غلامرضا قدرتی امیری2 فرزاد فرخ زاد3 محمد غلامی4

1) استادیار، گروه سازه و زلزله دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شاهرود
2) استاد، دانشگاه علم و صنعت ایران
3) استادیار، گروه خاک و پی موسسه آموزش عالی صنعتی مازندران
4) دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشگاه غیر انتفاعی پردیسان فریدونکنار

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی ساخت شمع¬های درجاریز در دهه گذشته ایجاد شده، باعث گردیده این نوع از شمع¬ها به یک جایگزین اقتصادی مناسب در برابر شمع¬های کوبشی یا گروه شمع¬های نزدیک بهم، تبدیل شوند. دلیل دیگر این اقبال، گسترش قابلیت¬ آزمایش¬های غیر مخرب (NDT) به عنوان یک امر ضروری جهت کنترل کیفیت شمع‌های اجرا شده بوده است. تعیین ظرفیت باربری شمع¬های درجاریز دارای نقص سازه¬ای که یکی از خصوصیات اجتناب ناپذیر این نوع روش اجراست، موضوعی است که با توجه به گسترش روش¬های مدلسازی عددی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.در این مقاله به بررسی اثر نواقص سازه¬ای مقطع شمع بر ظرفیت باربری فشاری آن براساس داده های آزمایش¬های غیر مخرب بر روی شمع¬های اجرا شده در پروژه¬ای در بابلسر و با استفاده از مدل رفتاری موهر – کلمب استفاده گردیده است. با توجه به نزدیکی نتایج حاصل از مـدلسازی با نتایج حاصل از آزمـایش ها، می توان گفت در مدل¬های ایجاد شده و در مقایسه با نتایج آزمایش¬های برجا، مدلسازی عددی، ظرفیت باربری را مقداری بیشتر از ظرفیت باربری آزمایش بدست داده است به نحوی که با انحراف بیشتر ظرفیت باربری نسبت به شمع بدون نقص، اختلاف بین نتایج مدلسازی عددی و نتایج آزمایش بیشتر شده است.
کلمات کلیدی : شمع درجاریز نقص سازه‌ای آزمایش PDA مدلسازی عددی پلاکسیس 2 بعدی