طراحی کلینیک تخصصی اوتیسم با رویکرد طراحی فضاهای آموزشی درمانی

طراحی کلینیک تخصصی اوتیسم با رویکرد طراحی فضاهای آموزشی درمانی

معصومه قاسمی1

1) کارشناس ارشد معماری، دانشگاه رویان

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
اوتیسم نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص میشود. افزایش تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم در ایران، عدم آگاهی مردم از این بیماری و عدم وجود کلینیک تخصصی با کاربری مخصوص این بیماری، نیاز پیش بینی فضاهای درمانی و آموزشی تخصصی برای حمایت از این بیماران را ایجاد می کند. هدف در این پژوهش بررسی ابعاد کمی و کیفی فضای معماری و تاثیر آن بر روند بهبود بیماری اوتیسم بوده و بر این اساس و در نظر گرفتن نیاز این بیماران و خانواده هایشان به کلینیکی تخصصی، این پژوهش تصمیم به طراحی مرکز درمانی و آموزشی با رویکرد بررسی فضاهای معماری از دیدگاه روانشناسی را دارد.
کلمات کلیدی : فضاهای آموزشی فضاهای درمانی اوتیسم کلینیک طراحی