جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری

سینا شرافتی1

1) استاد دانشگاه

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
موضوع گردشگری و سفر که از زمانهای قدیم مورد توجه بوده .و برای کشف مکانهای ناشناخته ، حس کنجکاوی ،تفریح،دور شدن از زندگی روزمره و دیدن اماکن مقدسه مفید می باشد که می تواند به رفع نیازهای روحی و اقتصادی اجتماعی و سیاسی کمک شایانی بکند.امروزه گردشگری را به گونه ای دیگر می توان تعریف کرد ، بر اساس میزان علاقه مندی گردشگران به طبیعت بکر و آب و هوای مناسب و مناطق تاریخی و ابنیه های مصنوعی ،تفریحات و سرگرمی و پرسود بودن منطقه جغرافیایی از لحاظ منابع معدنی برای سرمایه گذاریهای کشورهای دیگر. و از همه مهمتر اینکه کشور توریست پذیر چه امکاناتی را از لحاظ راهنمای گردشگران ،هتلها ، وضعیت حمل ونقل ، امنیت ، محدودیت های فرهنگی و برگزاری مسابقات وکارناوالها ، هنر وموسیقی در اختیار گردشگران فراهم کند . امروزه اکثر گردشگران با هماهنگی هایی که با آژانسهای مسافرتی کشور خود و با توجه به تبلیغاتی که کشور میزبان انجام میدهد ، تصمیم به سفر می گیرند.از دیدگاه گردشگران آن چیزی که اهمیت دارد امنیت می باشد ، تا گردشگر بتواند با تجربه های تازه ای که درسفر به دست می آورد روح زندگی خود را غنی تر سازد و با احترام گذاشتن به فرهنگ های دیگر رابطه دوستی بسازد ، که ایران با توجه به امنیت و ثبات سیاسی که در بین کشورهای همسایه خود دارد بهترین گزینه برای مقصد گردشگران می تواند باشد . ونباید از این موضوع غافل شویم که در طی این سالها با توجه به تبلیغات سوئی که علیه کشور ایران شده و با قرار دادن آن در لیست کشورهای تروریستی ، با کمبود شدید سفرهای گردشگری مواجه شده است و این را باید در نظر بگیریم که جاذبه یک منطقه جغرافیایی بدون داشتن زیرساختها و سرمایه گذاریهایی در مواردی مانند آب و برق ،جاده دسترسی و فرودگاه و حمل ونقل به روز نمی تواند گزینه مناسبی برای گردشگران باشد و همچنین در این مورد می توان به راهنمای گردشگران ، هتل ها و اقامتگاها و از همه مهمتر به فرهنگ مردم منطقه نیز اشاره کرد و با توجه به دور بودن مردم کشورمان در این چند سال از حضور گردشگران خارجی و با توجه به محدودیت هایی که در کشورمان از لحاظ قانونی وجود دارد در یک برنامه ریزی چند ساله روی فرهنگ مردمانمان همانند سایر کشورها تدابیری اندیشیده شود و در آخر هم با توجه به صنعت پرسود گردشگری می توان به ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارزهایی که وارد کشور می شودو همچنین مطرح شدن جامعه و ایجاد ساخت های زیربنایی و افزایش منابع مالی و انگیزه حفظ آثار باستانی و فرهنگی و توسعه صنایع دستی و بومی و محلی در کنار حفظ محبط زیست کمک شایانی کرد. واژگان کلیدی: گردشگری ، امنیت ، تبلیغات ، فرهنگ ، زیرساختها
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: گردشگری امنیت تبلیغات فرهنگ زیرساختها