مروری بر جدیدترین تحقیقات در زمینه اثرات فیلر بر مخلوط آسفالتی

مروری بر جدیدترین تحقیقات در زمینه اثرات فیلر بر مخلوط آسفالتی

اسکندر نیک1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
بهبود خصوصیات رفتاری قیر و مخلوط های آسفالتی با استفاده از مواد و مصالح سنگی با دانه بندی های مختلف و مقادیر حجمی و وزنی متفاوت از جمله فیلر همواره مورد مطالعه وبررسی محققان بوده است. فیلر از ریزدانه ترین مصالح سنگی مصرفی در بتن آسفالتی است. وجود فیلر در مخلوط آسفالتی برای تولید بتن آسفالتی توپر، با دوام، چسبنده و مقاوم در برابر نفوذ آب و درجه حرارت ضروری است. اگر چه فیلر بخش بسیار کوچکی از مصالح سنگی در مخلوط آسفالتی است اما با توجه به قابلیت جذب نسبتا زیاد قیر، تغییرات جزیی در مقدار و یا خصوصیات آن باعث کم شدن قیر و یا قیر اضافی در مخلوط آسفالتی می شود و در نتیجه موجب عدم پایداری و دوام مخلوط آسفالتی می گردد. هدف این تحقیق مرور و بررسی پژوهش های انجام شده توسط محققین در سال های اخیر درخصوص اثرات فیلر با منشاء مختلف در سه گروه عملکرد 1-مواد ضایعاتی به عنوان فیلر در مخلوط های آسفالتی، 2-اثرات فیلر و افزودنی ها بر مقاومت مخلوط های آسفالتی در برابر رطوبت و 3-مقاومت مخلوط های آسفالتی در برابر پدیده عریان شدگی و شیارشدگی می باشد. بررسی ها نشان می دهد رفتار مخلوط آسفالتی تابع نوع و میزان فیلر است به طوری که خواص سفت کنندگی فیلر ها در مخلوط های فیلر –قیر به نوع و نسبت فیلر بستگی دارد. همچنین نوع فیلر بر خواص مکانیکی و دوام بتن آسفالتی تاثیر دارد.
کلمات کلیدی : فیلر مخلوط آسفالتی خواص مکانیکی پدیده عریان شدگی رطوبت دوام.