باز شناسایی نمای شهری با رویکرد زمینه گرا (محدوده تالار وحدت تا تئاتر شهر تهران)

باز شناسایی نمای شهری با رویکرد زمینه گرا (محدوده تالار وحدت تا تئاتر شهر تهران)

مهسا مازندرانی1 حیدر جهان بخش2

1) کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، ایران
2) دکتری معماری، رئیس دانشکده هنر و معماری پیام نور کشور

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
با توجه به دگرگونی نمای شهری و متفاوت بودن جداره ها و نمای شهری و ضرورت بوجود آمدن همبستگی و انسجام در نما ، پیروی از زمینه گرایی برای ساماندهی این نماها و جداره ها حائز اهمیت است . هدف اصلی در این مقاله شناخت معیارها و الگوهای زمینه گرایی و به وجود آمدن محيط مطلوب بصري در مقياسي كلان تر از معماري ،ايجاد همزيستي ،هماهنگي ،تعادل و تناسب زيبايي شناسانه بين معماري و بافت شهر، آشنايی با روش هايي براي ايجاد ارتباط سازگار و همگون تر ميان ساختمان ها است . همچنین به نظر می رسد زمینه گرایی در یکپارچه کردن و ساماندهی نمای پراکنده و از هم گسیخته شهری تاثیر دارد . جامعه آماری این تحقیق بررسی نمای چندی از ساختمان های موجود در خیابان شهریار تهران و تطبیق با معیارها و الگوهای زمینه گرایی می باشد . شیوه تحقیق توصیفی تحلیلی و روش استدلال این مقاله، قیاسی و روش جمع آوری اطلاعات،اسنادی ومیدانی و ابزار گردآوری آن کتابخانه ای و سایت های اینترنتی می باشد .در نهایت بر اساس جداول وجمع بندی عوامل زمینه گرایی به کار رفته در نمونه های ارائه شده بدین نتیجه رسیدیم که معماری زمینه گرادر اجتماع امروزی تابعی از عوامل گوناگون محیطی، طبیعی، کالبدی ،تاریخی و بالاخص اجتماعی و فرهنگی است .
کلمات کلیدی : زمینه گرایی نمای شهری جداره شهری طراحی شهری