بررسی ویژگی‌های رفتاری کودکان اوتیسم در جهت ایجاد ارتباط مناسب با محیط و فضای معماری

بررسی ویژگی‌های رفتاری کودکان اوتیسم در جهت ایجاد ارتباط مناسب با محیط و فضای معماری

علی جلوانی اصفهانی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، گرایش معماری، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
چكيده اوتیسم یکی از اختلالات نافذ رشد است که خودش را در سال‌های اولیه کودکی نمایان می‌کند. این اختلال در کودکان اوتیسم باعث می‌شود که مغز نتواند در زمینه رفتار‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مانع او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران می‌شود. کودکان اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، رفتار‌های اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی و همچنین تعامل با محیط اطراف خود دارای مشکل هستند. ازآنجایی‌که محیط یکی از عوامل مهم بر روحیه انسان است و باید با نیاز‌های اساسی و کلی انسان هماهنگ گردد و به تفاوت‌های افراد اهمیت دهد و همچنین بتواند پاسخگوی نیاز‌های متفاوت آن‌ها باشد، فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای کودکان اوتیسم یکی از دغدغه‌های مهم به‌حساب می‌آید. این کودکان در حواس پنج‌گانه خود دچار اختلال هستند و محیط‌های پیرامون آن‌ها بر رویشان تأثیر می‌گزارد. درنتیجه با توجه به شرایط روحی آن‌ها، طراحی مناسب محیط می‌تواند به رشد فکری و ارتقا سلامت آن‌ها کمک کند. این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی تحلیلی است. در این مقاله ابتدا به شناخت نشانه‌ها و علائم اختلال اوتیسم و انواع روش‌های درمان آن و در ادامه به تحلیل و بررسی این اطلاعات پرداخته و در پایان راه‌کارهایی برای ایجاد محیطی مناسب برای کودکان اوتیسم که باعث تسهیل روند درمان و تعامل آن‌ها با محیط و افراد پیرامون خود می‌شود ارائه خواهد شد. نتایج حاصل از یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مشکلات اصلی کودکان اوتیسم در حوزه‌های مهارت در تفهیم علائم دیداری، واکنش به اصوات مختلف، واکنش به رنگ‌های مختلف، عدم توانایی درک موقعیت مکانی، آرامش، نظم، سادگی و عدم تمرکز است که این موارد با راهکاری همچون استفاده از علائم کمک دیداری، جدا کردن فضاهای پرفعالیت و پرسروصدا از مکان‌های آرام‌تر، استفاده از سایه‌روشن صورتی و بنفش و خاکستری به‌عنوان رنگ خنثی، عدم استفاده از تغییر سطح، سادگی و واضح بودن فضاها و عدم استفاده از لامپ‌های فلورسنت و عدم استفاده از لامپ‌هایی با عمر مفید پایین قابل‌حل است.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: کودکان اوتیسم محیط تعامل معماری تعاملی