استفاده از ماسه دریا در ساخت روسازی بتن غلتکی
استفاده از ماسه دریا در ساخت روسازی بتن غلتکی
سعید مرادی1 شهره شاهنوری2 سید طاها طباطبایی عقدا3
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران- مهندسی سواحل، بنادر و سازههای دریایی دانشگاه هرمزگان
2) استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه هرمزگان
3) عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واحد خلیجفارس (بندرعباس)
محل انتشار :
چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
روسازی بتن غلتکی نوع خاصی از رویههای بتنی است که در ساخت روسازی راهها، اتوبانها، باند فرودگاه، کفسازی باراندازها و کارگاههای صنعتی و محوطه اسکلهها مورداستفاده قرار میگیرد. این نوع رویههای بتنی در مقایسه با رویههای آسفالتی دارای کاربرد و مقاومت بیشتر و هزینه ساخت و نگهداری بهمراتب کمتری هستند و در شرایط آب و هوایی گوناگون سازگاری مناسبتری از خود نشان میدهند. از طرفی استفاده از مصالح بلااستفاده در ساخت بتن چندیست موردتوجه پژوهشگران امر واقعشده است. در این مقاله سعی شده است علاوه بر ارائه مزایای بیشتر رویههای بتنی در مقایسه با رویههای آسفالتی، به دلیل مضرّات زیستمحیطی دپو ماسه دریا در حواشی ساحل از این نوع مصالح در ساخت بتن غلتکی استفاده گردد. ازاینرو در این مقاله، آزمایش مقاومت فشاری طبق استاندارد ASTM C39 بر روی 24 طرح اختلاط، جمعاً به تعداد 72 آزمونه با مقادیر مختلف ماسه دریا (مطالعه موردی اسکله بندری شهید رجایی بندرعباس) انجام گرفته و از الیاف پلیمری و سرباره کوره بلند ذوبآهن اصفهان استفاده شده و نتایج آزمونهها با بتن شاهد (بتن ساختهشده با ماسه معدن) مقایسه گردیده است. این آزمایش بر روی درصدهای مختلف 15%- 25%- 35%- 50% و 100% ماسه دریا از اسکله شهید رجایی بندرعباس، با سه نوع تیپ سیمان پرتلند پوزولانی ویژه، پرتلند تیپ 2 و پرتلند تیپ 5 محصول کارخانه سیمان ممتازان کرمان انجام شد و نتایج، مقاومت بیشتر ماسه دریا با جایگزینی 15% نسبت به ماسه معدن را نشان داد. لذا توصیه میگردد جهت کاهش اثرات مخرب زیستمحیطی ناشی از دپو این مصالح در حاشیه خلیجفارس و همچنین کاهش استخراج از معادن طبیعی از این مصالح به عنوان جایگزینی مناسب برای ساخت بتن غلتکی استفاده گردد.
کلمات کلیدی :
بتن غلتکی
ماسه دریا
آزمون مقاومت فشاری
اسکله شهید رجایی بندرعباس