تدوین مولفه های طراحی فضاهای باز شهری در جهت رضایتمندی کاربران)

تدوین مولفه های طراحی فضاهای باز شهری در جهت رضایتمندی کاربران)

احسان عبدی1 علی اکبر انجمنی2 نفیسه عبدی3 ایمان قاسمی4 احسان زارعی5

1) کارشناس ارشد انالیز ریاضی کاربردی، دانشگاه علم و صنعت
2) دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه امام حسین
3) دانشجوی کارشناسی حسابداری، دانشگاه آزاد شهریار
4) دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
5) دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
فضاهای عمومی از دیرباز تاکنون بستر کالبدی تعاملات اجتماعی مردم و یکی از ملزومات زندگی در شهرها بوده اند. این فضاها گاهی اوقات به فراموشی سپرده میشوند و زمانی به یاد می آیند که دیگر ایجاد آنها کار آسانی نیست. امروزه شناخت فضاهای یک شهر و طراحی صحیح آن راهی است به سوی سلامت مردم آن اجتماع. با رشد همه جانبه ی شهرها و افزایش جمعیت شهروندان، تأمین سرانه های استاندارد فضاهای عمومی و در دسترس شهروندان مشکل بوده و برای طراحان ضرورت دارد تا با خلق فضاهای عمومی که شهر را معرفی مینماید، علاوه بر پاسخگویی به نیازهای کاربران، رضایت ایشان را از محل سکونتشان تأمین نمایند. پژوهش حاضر در پی چگونگی افزایش حضور مردم در فضاهای عمومی، ارتقای رابطه ی معنایی انسان و محیط و بالابردن سطح توانش های محیط است. این پژوهش بر این باور است که افزایش انگیزه برای حضور مردم در فضاهای عمومی در کنار نمایان ساختن ویژگیهای ممتاز شهر و مکان قرارگیری، رضایت کاربران را به همراه دارد. به این ترتیب اساس نظری پژوهش بر مبانی شکل دهی به فضا با رویکرد «انگیز همبنا» استوار است. داده های گردآوری شده به روش های اسنادی و کتابخانه ای به صورت تحلیل محتوا و استدلال منطقی ارزیابی میگردد. در پایان الگوهای طراحی در دو قالب بهبود کاربری و هویت پذیری از شهر ارائه خواهد شد.
کلمات کلیدی : کارکرد هویت توانشهای محیط فضاهای عمومی انگیزشهای کاربران