ارایه روش رمکپ جهت تحلیل ریسک وتعیین شاخص های آسیب پذیری راه ها وپل ها از منظرپدافند غیر عامل

ارایه روش رمکپ جهت تحلیل ریسک وتعیین شاخص های آسیب پذیری راه ها وپل ها از منظرپدافند غیر عامل

سیدفتح اله ساجدی1 علیرضا شهبازیان2

1) دانشیار گروه عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
حفظ زیرساخت های جاده ای کشور در برابر تهدیدات ازمنظر پدافند غیر عامل، ضرورتی انکار ناپذیر است که وجود یک روش علمی برای ارزیابی جامع آسیب پذیری محورهای مواصلاتی وراهکارهای مقابله با آن را مطالبه می نماید. روشی که این تحقیق به این منظور ارائه می دهد، شامل انجام گام به گام ارزیابی ریسک آسیب پذیری به روش رمکپ می باشد که درآن، دارایی ها، تهدیدات و شاخص های آسیب پذیری زیرساخت های حمل و نقل (راه های مواصلاتی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در نهایت به طرحی برای مدیریت ریسک نائل می گردد. اين تحقيق از نوع کاربردي و با روش توصیفی می باشد. روش تجزيه و تحليل در اين تحقيق، کيفي است که مبتني بر يافته‌هاي تحقيق انجام پذیرفته است. ابزار جمع آوري داده ها بررسی متون، مطالعات کتابخانه اي و اينترنتي، مصاحبه، پرسش نامه و مطالعات ميداني بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که به کارگیری این مدل در ارزیابی آسیب پذیری زیرساخت های حمل و نقل در شرایط بحران و تهدید، باعث کاهش آسیب پذیری، افزایش در ایمنی، پایداری و بازدارندگی و تسهیل مدیریت بحران زیرساخت می گردد.
کلمات کلیدی : رمکپ تهدید ریسک مدیریت بحران پدافند غیرعامل حمل و نقل