تجزیه و تحلیل ماشین آلات بارگیری و حمل و نقل معدن مس میدوک

تجزیه و تحلیل ماشین آلات بارگیری و حمل و نقل معدن مس میدوک

مجتبی شمس آبادی1 سید حسن خوشرو2 مصطفی شمس آبادی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
2) استادیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
3) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
در بیش از 80 درصد معادن روباز از سیستم شاول-کامیون جهت بارگیری و حمل کانسنگ و باطله استفاده می‌کنند. بارگیری و حمل‌ونقل بین 45 تا 60 درصد هزینه‌های سرمایه ای و عملیاتی را در معادن روباز به خود اختصاص می‌دهد. معدن مس میدوک با استفاده از ماشین آلات اصلی و کمکی تجهیز شده است. در حال حاضر ساعات قابل توجهی از عمر مفید ماشین آلات موجود باقیمانده است. در این مطالعه شرایط فعلی ماشین آلات بارگیری و حمل‌ونقل از نظر ظرفیت کاری مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور داده های عملیاتی – تاریخی این ماشین آلات برای یک دوره یک ساله جمع آوری و سپس این اطلاعات پردازش شده است. درصد آمادگی کلی کامیون های بلاز 135 تنی و شاول 17 مترمکعبی و دستگاه حفاری شرکت مبین به ترتیب برابر با 82.55 و 81.95 و 80.41 درصد که نشان دهنده کارایی خوب این ماشین آلات است. درصد آمادگی کلی کامیون های ترکس و کامیون¬های بلاز شرکت اولنگ به ترتیب 59.22 و 86.6 درصد بوده که نشان دهنده کارایی متوسط و یا پایین کامیون های ترکس و کارایی بالای کامیون های بلاز است. عمر مفید ماشین آلات ترکس تمام شده و ماشین مستهلک شده است. در دوره یک ساله از 12 کامیون ترکس شرکت اولنگ، 6 دستگاه یا 50 درصد، معادل با کار انجام شده حاصل شد که نشان دهنده عملکرد ضعیف این ماشین آلات است که باعث افزایش هزینه های عملیاتی خواهد شد.
کلمات کلیدی : حمل و نقل هزینه های سرمایه ای و عملیاتی معدن مس میدوک