محاسبه ظرفیت و تعداد ماشین آلات بارگیری و حمل و نقل با توجه به شرایط آینده استخراج معدن مس میدوک
محاسبه ظرفیت و تعداد ماشین آلات بارگیری و حمل و نقل با توجه به شرایط آینده استخراج معدن مس میدوک
مجتبی شمس آبادی1 سید حسن خوشرو2 مصطفی شمس آبادی3
1) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
2) استادیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
3) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
محل انتشار :
چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
در بیش از 80 درصد معادن روباز از سیستم شاول-کامیون جهت بارگیری و حمل ماده معدنی و باطله استفاده میکنند. بارگیری و حملونقل بین 45 تا 60 درصد هزینههای سرمایه ای و عملیاتی را در معادن روباز به خود اختصاص میدهد. معدن مس میدوک با استفاده از ماشینآلات اصلی و کمکی تجهیز شده است. با توجه به طرح استخراج و پارامترهای عملیاتی موردنیاز معدن مس میدوک، ظرفیت جام شاول 17 مترمکعب و تعداد شاول های موردنیاز در سال اول 4 عدد شاول و همچنین ظرفیت کامیون های موردنیاز 135 تن شرکت بلاز تا پایان عمر معدن محاسبه شد. بر همین اساس تعداد کامیون های موردنیاز معدن مس میدوک در سال اول 25 عدد کامیون و حداکثر 45 کامیون موردنیاز است. پس از بررسی و زمانسنجی صورت گرفته از عملکرد کامیون های 135 تنی معدن مس میدوک در یک دوره یکساله، راندمان عملیاتی کامیون 80 درصد و تعداد کامیون ها بر اساس راندمان عملیاتی 80 درصد نیز محاسبه که نتیجه آن کاهش 12 درصد در تعداد کامیون ها و همچنین کاهش هزینه های سرمایه ای و عملیاتی شد. حداکثر سرعت مجاز کامیون های 135 تنی شرکت بلاز در مسیرهای معدن مس میدوک 40 کیلومتر در ساعت (در مسیرهای مسطح و رو به پایین بر روی پله های عملیاتی) است. اگر بر روی سرعت کامیون ها با در نظر گرفتن ایمنی در مسیرهای معدن تمرکز شود و سرعت کامیون در حالت خالی بهطرف پایین 30 کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شود؛ تعداد کامیون ها 8 الی 12 درصد کاهش می یابد.
کلمات کلیدی :
حمل و نقل
هزینه های سرمایه ای و عملیاتی
معدن مس میدوک
شرکت بلاز