ارزیابی آزمایشگاهی تاثیر ژئوگرید پلی استر بر رفتار دینامیکی و کاهش ترک های خستگی رویه های آسفالتی در شرایط دمایی مختلف

ارزیابی آزمایشگاهی تاثیر ژئوگرید پلی استر بر رفتار دینامیکی و کاهش ترک های خستگی رویه های آسفالتی در شرایط دمایی مختلف

شاهین یزدین1

1) کارشناس ارشد عمران گرایش راه و ترابری،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
امروزه در کشورهایی که دارای منایع عظیم نفتی و صنایع پتروشیمی هستند،استفاده از روسازی منعطف آسفالتی روشی مقرون به صرفه و رایج می باشد.اما ساختار رویه آسفالتی به علت مقاومت کم آن در تحمل تنش های کششی و برشی اعمال شده، پس از مدتی دچار خرابی شده و عمر سرویس دهی راه به شدت کاهش میابد. یکی از مهمترین خرابی های روسازی آسفالتی ترک خستگی است که توسط ترافیک عبوری و تغییرات دمایی رخ داده و موجب زوال کلی روسازی می گردد.در این پژوهش به تأثیر افزودن ژئوگرید پلی استری به مخلوط آسفالتی پرداخته شده است.نمونه ها در چهار نوع 1)غیر مسلح 2)حاوی پلی استر در کف لایه رویه 3)حاوی پلی استر در یک سوم ارتفاع از کف لایه رویه 4)حاوی پلی استر در وسط لایه رویه ،تهیه و تحت بارگذاری دینامیکی 690 کیلونیوتن بر مترمربع و بسامد 10 هرتز دستگاه UTM در دمای 20 و 60 درجه سانتیگراد قرار داده شدند..نتایج حاصله بیان نمودند استفاده از زئوگرید پلی استر در لایه رویه باعث افزایش قابل ملاحظه عمر خستگی مخلوط آسفالتی می گردد که در این میان جایگذاری ژئوگرید پلی استر در یک سوم ارتفاع لایه رویه بیشترین تاثیر را در افزایش عمر خستگی نشان داد.لذا شایان توجه است که با استفاده از ژئوگرید و افزودن آن به مخلوط آسفالتی می توان مقاومت برشی ،کششی و عمر خستگی لایه رویه را افزایش داد و و به این سبب از صرف هزینه های بالای ترمیم و نگهداری راه های موجود کاست.
کلمات کلیدی : ژئوگرید رفتار دینامیکی ترک خستگی رویه آُسفالتی