بررسی عوامل کالبدی تأثیرگذار بر بهبود رفتارهای اجتماعی کودکان در فضاهای آموزشی

بررسی عوامل کالبدی تأثیرگذار بر بهبود رفتارهای اجتماعی کودکان در فضاهای آموزشی

فاطمه زاهدی1 منصور نیک پور2

1) کارشناسی ارشد معماری گرایش معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان -
2) استادیار دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم -

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
کودکان، عامل پیوند نسل های گذشته و آینده در هر جامعه محسوب می شوند. اصلاح محیط اجتماعی نیز در هر جامعه از طریق کودکان در فرایند جامعه پذیری آنها میسر است. توجه به ایجاد محیطی مناسب جهت رشد کودک و آشنایی با نیازها ی او زمینه رشد درست شخصیتی و تربیتی او را به عنوان نسل سالم فردا، فراهم می آورد و همچنین شهری که به کودکان خود بی توجهی کند ، به نسل گذشته، موجود و آینده خود بی توجهی کرده است.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل موثر بر رفتار کودکان است. این تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه بین 86 نفر متخصصان معماری کرمان انجام پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد عواملی چون نور، رنگ، فرم و ... تأثیر بسزایی در بهبود رفتار کودکان دارند. از نتایج این تحقیق می توان در طراحی مهدکودک بهره گرفت.
کلمات کلیدی : کودک رفتار اجتماعی مهدکودک معماری