نقش هویت شهری و میراث فرهنگی در گردشگری

لیلا وثوقی1 محمدرضا یزدانی2 عاطفه توانایی3

1) استادیار، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، ایران
2) استادیار، دانشکده کویرشناسی، دانشگاه سمنان، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشدمدیریت جهانگردی گرایش برنامه ریزی توسعه جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، ایران

محل انتشار : چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(4icsau.ir)
چکیده :
موضوع: در جهانی که فرهنگ تبدیل به کالا شده است، شهرهای سراسر دنیا کاملاً آگاه هستند که می توانند اقتصاد خود را از طریق صنایع تفریحی و گردشگری شهری تقویت کنند. گردشگری یک پدیده اجتماعی از جهان مدرن است. توسعه گردشگری بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی کلی توسعه شهری است. گردشگری شهری به نوعی فرایند رقابتی در هر جامعه ای میان کلان شهر های آن جامعه تبدیل شده است. ارتباط نزدیک و متقابلی بین گردشگری شهری و هویت شهری وجود دارد. هویت شهر به عنوان سرمایه ای ارزشمند و ماندگار، نقش ویژه ای در رونق گردشگری و ارتقاء شاخص های مختلف شهری دارد. حفظ هویت یک شهر در امر توسعه ضروری به نظر می رسد. بنابراین گردشگری شهری که امروزه با فرهنگ و هویت شهرها پیوند خورده است، به علت نزدیکی با مقوله شهر و زندگی جوامع شهری، علاوه بر اهمیت از حساسیت بالایی برخوردار است. از این رو نیازمند راهبردها و رویکردی است که بتواند از بیشترین ظرفیت آن استفاده کند و این صنعت را در نیل به اهدافش یاری رساند. اهداف: هدف کلی این مقاله تلاش برای شناخت آن بخش از هویت شهر که با گردشگری و میراث فرهنگی در ارتباط است. ارزیابی شاخص های موثر در ابعاد هویت شهری نقش تعیین کننده ای در حفظ و شناخت هویت دارند و به مدیریت و برنامه ریزی شهری کمک بسیاری در رونق گردشگری شهری می کند. روش تحقیق: تحقیق حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده است. با مطالعه ی منابع معتبر سعی شده است، هویت شهری و میراث فرهنگی و اهمیت نقش آنها در گردشگری بررسی گردد. نتایج: یافته های پژوهش نشان می دهد که میراث فرهنگی بخشی از تصویر و هویت یک شهر است و حفاظت از آن مانند حفظ هویت ملی کشور است. هویت شهر و میراث فرهنگی نقش مهمی در گردشگری شهری دارند همچنین بین هویت شهر، گردشگری و میراث فرهنگی رابطه مستقیمی وجود دارد. هویت تاریخی- فرهنگی یک شهر با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود توانایی یک فرصت گردشگری و جذب گردشگران را دارا می باشد. گردشگری شهری با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می تواند عناصر سازنده هویت شهر را شناسایی و موجب حفظ و جلوگیری از آسیب های احتمالی شود.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: گردشگری شهری میراث فرهنگی شهرنشینی هویت شهر