پیش بینی گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانی بر اساس نقش خودکارآمدی، مهارت های اجتماعی، برانگیختگی و نظم جویی شناختی هیجان

پیش بینی گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانی بر اساس نقش خودکارآمدی، مهارت های اجتماعی، برانگیختگی و نظم جویی شناختی هیجان

پریسا سادات برهانی نایینی1 الهام فروزنده2

1) دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد
2) دکتری روانشناسی، هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(5ibsconf.com)
چکیده :
اين پژوهش به منظور پیش بینی گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانی بر اساس نقش خودکارآمدی، مهارتهای اجتماعی، برانگیختگی و نظم جویی شناختی هیجان در دانش آموزان انجام شد. اين تحقيق از نوع همبستگي بود كه در مقوله طرحهاي توصيفي قرار دارد. تعداد 395 دانش آموز پايه هاي اول و دوم دبيرستانهاي شهر نایین در سال تحصيلي 95-94 با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند و به مقياس هاي خودکارآمدی، مهارتهای اجتماعی، برانگیختگی و نظم جویی شناختی هیجان و چک لیست گرایش به اعتیاد (محقق ساخته) پاسخ دادند. نتايج نشان دادند برانگيختگي و سطوح پايين مهارت هاي اجتماعي سهم معناداري در پيشبيني گرایش به اعتیاد دارند.نتايج مبين آن بودند كه بر انگيختگي رفتاري، سطوح پايين خودكارآمدي، نظم جویی شناختي هيجان، عدم تفکر و برنامه ريزي در كارها و سطوح پايين مهارت هاي اجتماعي در گرايش نوجوانان به سوءمصرف مواد موثراند.
کلمات کلیدی : خودکارآمدی مهارتهای اجتماعی برانگیختگی نظم جویی شناختی هیجان گرایش به اعتیاد