طراحی الگویی برای بهسازی و توسعه حرفه ای معلمان (مطالعه موردی: شهر بالاده استان فارس)

طراحی الگویی برای بهسازی و توسعه حرفه ای معلمان (مطالعه موردی: شهر بالاده استان فارس)

دنیا گندم کار1 احمد هاشمی2 عباس قلتاش3 علی اصغر ماشینچی4

1) دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد ،ایران
2) دانشیار و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد ،ایران
3) دانشیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ،ایران
4) هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد لامرد،ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‎ المللی مدیریت و علوم اجتماعی(3icmsconf.com)
چکیده :
چكيده رشد و توسعه هر کشوری درگرو توسعه منابع انسانی آن است. سرمایه های انسانی فراهم آورندگان سرمایه های مادی می باشند. امروزه رشد، گسترش، تغییر و تحول سریع علوم و ابزارها نیاز به آموزش و توسعه را در سازمانها ایجاب می کند. توسعه حرفه اي منابع انسانی متضمن پیامد های فردی و سازمانی است. فرد بر اثر بهسازی به یکی از سرمایه های فکری، عاطفی، یا اجتماعی تبدیل می شود و سازمان به دنبال بهسازی منابع انسانی خود، به توسعه پایدار، مزیت رقابتی و موفقیت نائل می شود. توفيق برنامه¬هاي نظام آموزشي هر كشور بسته به وجود معلماني است كه از صلاحيتهاي علمي و مهارت¬هاي شغلي و حرفه¬اي لازم برخوردار باشند. زیرا برجسته¬ترين و مهم¬ترين نقش در يادگيري كودكان به عهده معلم است همچنین معلم سازنده و فراهم آورنده شرايط و محيط آموزش براي دانش¬آموز است. هدف از تحقيق حاضر ارائه الگویی برای بهسازی و توسعه حرفه ای معلمان مقطع متوسطه دوم شهر بالاده استان فارس است. جامعه آماري تحقيق شامل كليه معلمان مقطع متوسطه دوم شهر بالاده استان فارس مي باشد. ابزار تحقيق پرسشنامه بوده است. يافته هاي تحقيق حاكي از آن است که قابلیتها و مهارتهای معلمان به عنوان مولفه های عوامل فردی بر توسعه و ارتقای حرفه ای معلمان تاثیر مثبت و معنی دار دارد. همچنين در حوزه عوامل سازمانی نتايج نشان داد که مولفه های فرهنگ سازمانی، آموزش، مشارکت، ارتباطات سازمانی بر توسعه حرفه¬ای مدرسین تأثیر مثبت و معناداری دارند. واژگان کلیدی: توسعه حرفه اي، عوامل فردي، عوامل سازماني، معلمان
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: توسعه حرفه اي عوامل فردي عوامل سازماني معلمان