بررسی مشکلات دامپینگ بر اقتصاد کشورهای اروپایی و ایران

بررسی مشکلات دامپینگ بر اقتصاد کشورهای اروپایی و ایران

رضا مریانی1

1) دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم مهندسی و تکنولوژی(2icoesat.com)
چکیده :
دامپینگ (به انگلیسی: dumping) عبارت است از صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی. که بر اساس قواعد جهانی تجارت از آن به عنوان یک شیوه ی نامنصفانه رقابت یاد می شود، باعث اخلال در بازار تجارت بوده و هدف از آن بیرون کردن رقبا از صحنه می باشد که از آن به عنوان دامپینگ مخرب یا غارتگر نیز یاد می شود. بدین صورت که بنگاه های داخلی برای حفظ سهم خود از بازارهای خارجی، صولات خود را به قیمتی پایین تر از هزینه ی نهایی تولید، در خارج عرضه کرده و به تبعیض قیمت بین بازارهای داخلی و خارجی دست می زنند. در این مقاله، برای محاسبه ی حاشیه قیمت شکنی، از روش بهترین داده های آماری و اطلاعات در دسترس با مقایسه ی ارزش عادی و قیمت های صادراتی بر اساس داده های آماری Pc_Tas طی چندین سال استفاده شده است. مطابق نتایج تحقیق، حاشیه قیمت شکنی برای بسیاری از محصولات صنعتی مورد بررسی بین از 25 درصد می باشد. همچنین این ادعا که حاشیه ی قیمت شکنی محصولات صادراتی چین به کشورهای صنعتی بیش از مقادیر مشابه در کشورهای در حال توسعه است تایید نمی شود.
کلمات کلیدی : دامپینگ غارتگر صادرات کالا دامپینگ تصادفی دامپینگ مستمر یا دائمی اتحادیه اروپا