بازشناسی تاریخی هنر مجسمه¬سازی تهران در دوره قاجار

لیلاسادات میرزمانی1 عبدالکریم عطارزاده2 احمد خلیلی فرد3

1) کارشناس ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش هنر. دانشگاه سوره تهران. ایران
2) عضو هیئت علمی دانشکده هنر. دانشگاه سوره تهران. ایران
3) عضو هیئت علمی دانشکده هنر. دانشگاه سوره تهران. ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(rstconf.com)
چکیده :
هنر مجسمه¬سازی، همچون بسیاری از دیگر هنرهای ایرانی، در دوره قاجار فرصت دگرگونی و تحول یافت. در این دوره، رونق کاربرد مجسمه به¬خصوص در تهران، پایتخت قاجاریان، سبب استقرار مجسمه¬های متعددی به عنوان عنصر تزئینی در کاخ¬های سلطنتی و عمارت¬های اشرافی تهران گردید. تعاملات فرهنگی و هنری و به¬دنبال آن، آشنايي با آثار هنرمندان غربي، پيگیري در ارائه‌ آثاري به این شيوه‌ها، تغيير در نگرش‌هاي هنر مجسمه¬سازی را به¬دنبال داشت. از این¬رو مطالعه پیرامون هنر مجسمه¬سازی در دوره قاجار و کاربرد آن در بناهای سلطنتی، از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مطالعه هنر مجسمه¬سازی در دوره قاجار و در پی پاسخ به این پرسش که هنر مجسمه‌سازی در بناهای این دوره از نقطه ‌نظر ترکیب و فضاسازی چگونه بوده، انجام شده است. بر این اساس با بهره¬گیری از مطالعات کتابخانه¬ای و بهره¬مندی از اسناد تصویری و استفاده از روش تاریخی- توصیفی به مطالعه نمونه¬های شاخص مجسمه¬ها از دوره مذکور پرداخته و ویژگی¬های آن¬ها بازشناسی شده است. با توجه به رفت و آمدهای شاهان قاجار به کشورهای اروپایی و مشاهده مجسمه¬های این کشورها در ترکیب با فضاهای معماری و همچنین مشاهده و تقلید از محل و مکان نصب مجسمه¬ها در بنا از جمله دلایلی است که در این دوره بیش از سایر دوره¬های اسلامی از مجسمه برای تزئین بنا استفاده شده است.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: مجسمه قاجار تهران