بررسی هنری نقوش شال¬های ترمه¬ای کرمان (مطالعه موردی: نقش سرو)

بررسی هنری نقوش شال¬های ترمه¬ای کرمان (مطالعه موردی: نقش سرو)

طیبه کریمیان1 نوشین سوری2 زهرا دانایی فر3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر: دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور tayebe
2) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر: دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور .
3) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر .دانشکده هنر ،دانشگاه نیشابور Na

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(rstconf.com)
چکیده :
كرمان از جمله مناطقی است كه با توجه به اقلیم گرم و خشک و مواد و مصالح ویژه‌اش همواره بستر بالیدن ِبسیاری از دستبافته¬های نساجی سنتی ایران بوده است. در بین صنایع نساجی این منطقه، شالبافی یگانه هنری است كه به شهرت والایی دست یافته است؛ این هنر در همه ادوار تاریخ هنر ایران با رشد و اعتلا مواجه بوده است. شال ترمه¬ای؛ پارچه¬ای بافته شده از کرک و پشم بز است که همانند ابریشم ظریف و سبک می¬باشد. نقوش شال کرمان علاوه بر زیبایی و ظرافت در اجرای نقش، رابطه مستحکمی با اصول فرهنگی و اصالت آن شهر برقرار کرده است. بته نمادی از اندیشه و هنر سنتی است که برخی آن را نمادی از سرو یا درخت زندگی می¬دانند. نکته بحث برانگیز این است که آیا در شال¬های ترمه¬ای کرمان نقش بته جقه همان شکل تجریدی درخت سرو است؟ از بین نقوش بکار رفته در شال ترمه¬ای کرمان کدام نقش بیشتر تکرار شده است؟ این مقاله با هدف جستجو در نقوش بکار رفته در شال ترمه¬ای کرمان و ریشه¬یابی نقش درخت با توجه به بن¬مایه¬های اعتقادی و فرهنگی که محور اصلی این پژوهش را تشکیل می¬دهد به رشته تحریر درآمده است. نوع این تحقیق براساس مطالعات کیفی و روش آن از منظر نتایج، کاربردی و از حیث شیوه گردآوری داده¬ها، اسنادی می باشد.
کلمات کلیدی : کرمان صنایع نساجی شال بافی نقوش ترمه درخت سرو.