تاثیر نوآوری و خلاقیت بر بازاریابی رابطه مند و عملکرد سازمان ها

تاثیر نوآوری و خلاقیت بر بازاریابی رابطه مند و عملکرد سازمان ها

مجید فتاحی1 قاسم صادقی2

1) عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(rstconf.com)
چکیده :
بشر از آغاز خلقت با ذهنی مستعد، ولی فاقد تجربه با‌ پدیده‌های‌ جـهانی‌ پیـرامونش مـواجه شد و به تدریج بذرهای استعداد درونی خویش را شکوفا کرد. امروزه مفاهیم ذهنی‌ بشر مملو از طرح‌های تـکامل‌یافته‌ای است که مدت‌ها پیش در قالب‌های خام و ابتدایی، در ذهن بسیاری از‌ افراد‌ اندیشمند و خلاق جـوانه زده و به تدریج توسط نـسل‌های مـتوالی تکاملی یافته‌اند. خلاقیت بـه عنوان یک نیاز عالیه بشری در تمام ابعاد زندگی او مطرح است و عبارت است از تحولات دامنه دار و جهشی در فکر و اندیشة انسان بطوری که‌ حائزیت‌ توانائی در ترکیب عوامل قبلی به طرق جدید باشد را شامل مـی‌شود. خلاقیت بیشتر یک فعالیت ذهـنی و فـکری است و نوآوری بیشتر جنبة‌ عملی‌ دارد.‌ در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت است و نوآوری‌ می‌تواند در خط‌مشی‌ها، فرآیندها، فنون نیز مانند فعالیت‌ها و رفتارهای افراد رخ می‌دهد. نوآوری مهارتی است که با بسیاری‌ هـمکاری های‌ دیـگر‌ هـمراه است. بازاریابی رابطه مند به دنبال برقراری چنان روابطی با مشتریان هدف است که مجدداً در آینده از او (شرکت) خرید کنند و دیگران را نیز به این کار ترغیب کنند. بهترین رویکرد جهت حفظ و نگهداری مشتریان این است که رضایتمندی فراوان در مشتری ایجاد کرد و آنچه را برای او ارزش تلقی می شود، مورد توجه قرار داد تا در نتیجه وفاداری او نسبت به شرکت مستحکم شود. بازاریابی رابطه مند تمام گام هایی است که شرکت جهت شناخت و ارائه خدمات بهتر به مشتریان با ارزش خود بر می دارد. بازاریابی رابطه مند، فرایند مستمر جهت شناسایی و ایجاد ارزشهای جدید برای مشتریان است که در آن منافع دو جانبه مورد توجه قرار دارد و این منافع در طول دوره عمر مشتری با او تقسیم می شود. در این پژوهش، تاثیر نوآوری و خلاقیت بر بهبود بازاریابی رابطه¬مند و عملکرد بهتر سازمان ها مورد بررسی می گیرد.
کلمات کلیدی : نوآوری خلاقیت بازاریابی بازاریابی رابطه مند سازمان.