بررسی تأثیر پایه های پل بر رسوبگذاری وفرسایش بالا دست وپایین دست آنها در رودخانه کرج با نرم افزار mike11

بررسی تأثیر پایه های پل بر رسوبگذاری وفرسایش بالا دست وپایین دست آنها در رودخانه کرج با نرم افزار mike11

مصطفی آدینه1 کسری حسین مستوفی2 محمود شفاعی بجستان3 حسام قدوسی4

1) 1- کارشناس ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بین المللی کیش، گروه عمران، جزیره کیش، ايران
2) 1- کارشناس ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بین المللی کیش، گروه عمران، جزیره کیش، ايران
3) دکتری هیدرولیک دانشگاه چمران اهواز ایران
4) دکتری هیدرولیک دانشگاه زنجان

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(rstconf.com)
چکیده :
در این تحقیق با هدف بررسی اثر پل های مسیر رودخانه کرج بر رسوب گذاری و فرسایش آن، با توجه به عدم وجود ایستگاه مشاهداتی در بین بازه مطالعاتی، براي استفاده از معادلات انتقال رسوب با توجه به توصیه های ارائه شده برای توابع مختلف انتقال رسوب و همچنین محدودیت های نرم افزار MIKE 11 که فقط دارای سه معادله انتقال رسوب (برای محاسبه بار کل رسوب) است، از معادلات ایکرز – وایت و انگلند- هنسن برای مدلسازی انتقال رسوب رودخانه کرج استفاده شد. همچنین برای انتخاب زبری مانینگ رودخانه با استفاده از معادلات ارائه شده برای تخمین زبری مانینگ با استفاده از اندازه مصالح، زبری مانینگ برابر 032/0 تخمین زده شد. مدل براي 12 سال اجرا و نتایج آن هر 4 سال یکبار برای شرایط با و بدون پل، مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی پروفیل کف نشان می دهد که در 500 متر ابتدایی مسیر در حالت با و بدون پل فرسایش شدید اتفاق می افتد و بعد از این مسیر پروفیل کف دارای مقادیری بین 0 تا 1 متر فرسایش بوده و از فاصله حدود 3000 متر از بالادست رودخانه تحت تاثیر پل قرار گرفته است. در شرایط بدون پل، از کیلومتر 3 به بعد رودخانه دارای فرسایش شدید بوده و بین پل اتوبان تهران-کرج و پل مترو دارای رسوب گذاری است. استفاده از معادله انتقال رسوب انگلند- هنسن نشان می دهد که به طور کلی این روش دارای فرسایش شدیدتری نسبت به معادله ایکرز و وایت می باشد. به طور کلی در طول بازه مورد مطالعه وزن تجمعی فرسایش از رسوب گذاری بیشتر بوده و در واقع بیشتر مسیر دچار فرسایش شده است. مقدار فرسایش و رسوب-گذاری در چند محدوده شدید بوده و شدت آن ها با گذر زمان مدلسازی کاهش می یابد. مقدار وزن رسوب فرسایش یافته در بالاست پل تهران کرج در شرایط در نظر نگرفتن پل در مدل شدید است و در پایین دست آن رسوب گذاری اتفاق می افتد. در صورت مدلسازی پل در این مدل این روند در اطراف پل ها عکس شده و در بالادست پل رسوب گذاری و در پایین دست آن فرسایش داریم. به طور کلی مقدار فرسایش در روش انگلند-هنسن بیشتر از روش ایکرز و وایت است.
کلمات کلیدی : پل رسوب مایک