محاسبه كارايي با استفاده از بودجه ريزي بر مبناي عملكرد در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش

محاسبه كارايي با استفاده از بودجه ريزي بر مبناي عملكرد در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش

اعظم ملايي نژاد1 سيدحسين طلايي زواره2 سعيد مشهدي فراهاني3

1) معاون طرح و برنامه ودانشجوي دكتراي مديريت آموزشي
2) معاون توسعه منابع و پشتيباني و كارشناس ارشد مديريت مالي
3) مدير طرح و برنامه و امور مالي و كارشناس ارشد مديريت مالي

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی(rstconf.com)
چکیده :
چکیده الزامات قانوني برنامه پنجم توسعه کشورايران ،دستگاه های اجرایی را موظف نموده است تا پایان برنامه بودجه ریزی خود را بر اساس قیمت تمام شده تغيير ومستقر نمایند . سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش نیزدر راستاي افزايش كارايي فعاليت‌هاي خود، استقرار بودجه‌ريزي عملياتي را با استفاده ازروش هزينه‌يابي بر مبناي فعاليت دربرنامه پنجم توسعه خود قرارداده است .لذا اين مطالعه با هدف محاسبه قيمت تمام شده و سنجش كارايي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتابهاي درسي عمومي و نظري سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي انجام شده است این پژوهش توصیفی است وبا استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) ابتدا بهای فعالیت ها و بروندادهای دفتر محاسبه شد سپس با استفاده از روش رگرسیون خطی و تشکیل گروه کانون فرمول نرم فعالیت بروندادها تعیین و برای هریک از بروندادهای دفتر محاسبه شد,وبا استفاده از فرمول کارایی یعنی ستاده به داده ،کارایی دفتر مورد محاسبه قرار گرفت .ابزار مطالعه پرسشنامه و مصاحبه می باشد . نتایج نشان داد که برخی از گرو ه های درسی دفتر از کارایی مناسبی برخوردار هستند و میزان کارایی دفتر با تعداد کتابهای گرو ه های درسی همبستگی مستقیم دارند.
کلمات کلیدی : بهای تمام شده فعالیت (ABC) کارایی بودجه ریزی عملیاتی نرم فعالیت