نقش رویدادهای فرهنگی در جذب توریسم و برندسازی مقصد گردشگری (مطالعه موردی : جشنواره فولکلور البرزنشینان سمنان)
نقش رویدادهای فرهنگی در جذب توریسم و برندسازی مقصد گردشگری (مطالعه موردی : جشنواره فولکلور البرزنشینان سمنان)
علی اکبر بنی اسدی1
1) کارشناسی ارشد مدیریت
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی(2achconf.com)
چکیده :
هدف اصلی پژوهش بررسی نقش رویدادهای فرهنگی در جذب توریسم و برندسازی مقصد گردشگری می باشد که به صورت مطالعه موردی ، جشنواره فولکلور البرزنشینان سمنان مورد بررسی قرار گرفته است . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری داده ها ، توصیفی پیمایشی است. به منظور بررسي فرضيه های تحقیق، پرسشنامه های محقق ساخته در اختيار 384 نفر از گردشگران و بازدیدکنندگان جشنواره فولکلور البرزنشینان که به صورت غیراحتمالی دردسترس انتخاب شده بودند، قرار گرفت و اين تعداد به پرسشنامهها پاسخ دادند. اطلاعات پرسشنامهها جمعآوري و در جداول مربوطه طبقهبندي شد و با استفاده از روشهاي آماري مناسب (توصيفي و استنباطي و با استفاده از آزمونهای کالموگراف اسمیرنف و معادلات ساختاری )، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند و نتايج حاصله حاكي از آن است كه رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره فولکلور البرزنشینان همراه با برنامه های جانبی متنوع و جذاب می تواند سبب افزایش جذب گردشگر شود. بین ایجاد تسهیلات برای حضور و مشارکت سرمایه گذاران و بخش خصوصی در رویدادها و رشد گردشگری فرهنگی در سطح منطقه رابطه وجود دارد و برگزاری جشنواره های فرهنگی مانند فولکلور البرزنشینان می تواند در برندسازی مقصد گردشگری موثر باشد.درپايان با توجه به يافته ها ، پيشنهاداتي بيان شده است.
کلمات کلیدی :
رویداد فرهنگی
توریسم
برندسازی
برندگردشگری.