شناسایی و اولویت بندی عوامل پیش برنده و بازدارنده در توسعه¬ی گردشگری کوهستانی کندوان

شناسایی و اولویت بندی عوامل پیش برنده و بازدارنده در توسعه¬ی گردشگری کوهستانی کندوان

محمد بابائی آرباطان1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، موسسه غیر انتفاعی علامه قزوینی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد کسب و کار(2mesconf.com)
چکیده :
چکیده اهمیت و عظمت گردشگری به ایجاد فرصت¬های شغلی و درآمد محدود نمی-شود، در صورت برنامه¬ریزی و توسعه از پیش تعیین شده می¬توان منافع مستقیم و غیر¬مستقیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی را ایجاد و سهم قابل¬توجهی را در توسعه ملی ایفا کرد. کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان ¬شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌ دلیل شکل خانه‌های آن که به ‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است. توجه به توسعه گردشگری امری جدی در دنیای امروزی است. کوهستان کندوان با توجه به ویژگی های زیست محیطی بالقوه خود می¬تواند در زمینه جذب گردشگر موفق باشد این تحقیق در برگیرنده اطلاعات مفیدی برای سرمایه¬گذاران و قانون گذاران این حوزه می¬باشد. لذا روش تحقیق براساس هدف از نوع توصیفی بوده و از آنجا که به تجزیه و تحلیل شرایط موجود میپردازیم تجزیه و تحلیل از نوع استنباطی می¬باشند. برای انجام این پژوهش در ابتدا به شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید های توسعه گردشگری کوهستان کندوان پرداخته. سپس با استفاده از روش AHP فازی به رتبه بندی آن¬ها می¬پردازیم. ابزار گردآوری اطلاعات در مرحله رتبه بندی پرسشنامه مقایسات زوجی می¬باشد. ابتدا از طریق توزیع پرسشنامه عوامل داخلی و خارجی موثر بر توسعه صنعت گردشگری در کوهستان کندوان مورد بررسی قرار گرفت. 13 عامل به عنوان نقطه قوت،12 عامل نقطه ضعف،12 عامل فرصت و 13 عامل تهدید بصورت پیش فرض در نظر گرفته شدند. طبق نتایج به دست آمده نقاط قوت و نقاط ضعف دارای وزن نسبی بیش از 32% و 28% می¬باشند و این نشان دهنده شدید بودن تاثیر نقاط قوت وضعف در توسعه گردشگری کوهستان کندوان می¬باشند.
کلمات کلیدی : کلید واژه: کوهستان کندوان تکنیک سلسله مراتبی فازی توسعه گردشگری