مدیریت دانش و جایگاه آن در ساختار سازمانی آموزش و پرورش

مدیریت دانش و جایگاه آن در ساختار سازمانی آموزش و پرورش

معصومه ریحانی شیروان1 جواد افشین2 رویا افراسیابی3

1) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد،ایران-Department of Education, University of Bojnord, Iran
2) دانشجوی کاارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد
3) دکترا مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد کسب و کار(2mesconf.com)
چکیده :
مدیریت دانش نیاز به در نظر گرفتن سه عنصر مرتبط با هم افراد، فرآیندها وفن آوری دارد.بیشتر فعالیتهای موجودکه بر روی افراد یا فن آوری متمرکز شده است،اغلب به حذف)درنظر نگرفتن( دو عنصر دیگر ) می انجامد. با این حال، بدون فکرکردن در مورد فرآیند-روش افراد ،سازمانها و حتی فن آوری انجام فعالیتها هرگونه پیاده سازی از یک طرح مدیریت دانش در بهترین حالت خطرناک است و در بدترین حالت محکوم به شکست است. این مقاله ابتدا مفهوم سازی ساختار سازمانی را بیان می دارد، سپس ضمن تعریفی از مدیریت دانش به معرفی مدیریت اثر بخش دانش پرداخته و در این راستا اهداف مدیریت دانش و نظریه مدیریت دانش را مورز بررسی قرار می دهد و بعد از بیان عناصر مدیریت دانش به بررسی عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در ساختار سازمانی آموزش و پرورش می پردازد. و رد مبحث نتیجه گیری ضمن بیان، چهار راهکار برای استقرار مدیریت دانش و منعکس کننده آن است که چگونگی ساختار سازمانی ممکن است در آینده، مدیریت دانش را بهبود ببخشد.
کلمات کلیدی : مدیریت دانش ساختارسازمانی آموزش و پرورش