ارائه الگوی تعالی تفکر انتقادی در مدارس براساس مدل متیو لیپمن (P4C)

ارائه الگوی تعالی تفکر انتقادی در مدارس براساس مدل متیو لیپمن (P4C)

دنیا گندم کار1 سید احمد هاشمی2 روئین تن زکی پور3 حسن رستمی4 سکینه ضیایی5 خاتون ستوده6

1) کارمند آموزش و پرورش، دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد استان فارس واحد لامرد-
2) دانشیار و هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد لامرد-
3) کارمند آموزش و پرورش استان فارس-
4) کارمند آموزش و پرورش استان فارس
5) کارمند آموزش و پرورش استان فارس
6) کارمند آموزش و پرورش استان فارس

محل انتشار : پنجمین دوره کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی (5rstconf.com)
چکیده :
در سالهای اخیر مهارت تفکر انتقادی یکی از اجزای ضروری آموزش شده است. برخورداری از تفکر انتقادی باعث می شود که فرد در ارتباطات، مدرسه و کار مسئولیت¬های بیشتری را بر عهده گرفته، با افراد مختلف همکاری نموده و تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایید. هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی تعالی تفکر انتقادی در مدارس براساس مدل متیو لیپمن (P4C) است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معمان ابتدایی شهر شیراز بود، که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی با تعداد 30 نفر از آنها محاسبه شد. در تحقیق حاضر برای دستیابی به اهداف تحقیق و طراحی الگوی آموزش تفکر انتقادی از روش داده بنیاد استفاده گردید. نتايج پژوهش نشان دهندة 18 مقوله كلي بود كه به صورت مدل پارادایمی در قالب پنج طبقه فراگير: الف) شرايط علي، عوامل فردی و استراتژیهای سازمان، ب) مقوله كانوني، تمرکز بر محتوا، ج) انواع راهبردهای فردي، آموزشي و مشاركتي و کسب مهارتهای پژوهشی طرح¬ريزي شده ، د) عوامل زمینه ای جو حمایتی، امکانات و تجهیزات و شایستگی معلمان و ه) پیامدهای حاصل از روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس مي‌كنند، که شامل بهبود فرایند تربیت دانش آموز نقاد و تغییر در دانش و نگرش می شود.
کلمات کلیدی : تفکر انتقادی فلسفه برای کودکان دانش آموزان