نقش برجسته طاق بستان از ساسانیان تا قاجار
نقش برجسته طاق بستان از ساسانیان تا قاجار
امین جواد خندقی1 رضوان شمشادی2
1) استاد دانشگاه و مدیر گروه
2) دانشجوی ترم سوم حکمت هنر اسلامی
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی(4cauconf.com)
چکیده :
آشنایی با فرهنگ و میراث به جا مانده از یک ملت، همواره مستلزم مطالعه، کاوش و درک روابط بین تمامی پدیدهها و مظاهر اجتماعی آن جامعه است. سرزمین ایران از دیرباز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی و بهرهمندی از هنر به عنوان غنیترین میراثش در تاریخ جهان، همواره مورد توجه محققین به خصوص در حیطه فرهنگ و هنر بوده است. یکی از پویاترین و جذاب ترین موضوعات پژوهش فرهنگی- هنری،که به نوبه خود نقش مهمی در شکل گیری و تغییر فرهنگ بومی و معنوی هرکشور دارد، پارچه، پوشاک و نوع تزیینات و نقوش آن است. در مسیر این پژوهشها، بررسی و دقت نظر در نقش برجستههای به جا مانده از ادوار مختلف میتواند راه گشا باشد. در این بین حجاریهای طاق بستان به عنوان ارزندهترین گنجینه مکتوب که تأثیر بسیاری در هنرهای ادوار مختلف داشته، چون نگینی می درخشد.
در این مقاله ابتدا به طور خلاصه تاریخچهای از نقش برجسته طاقبستان در دوره ساسانی و قاجار بیان میشود. به دلیل گستردگی مبحث منسوجات، از طریق مطالعات کتابخانهای و با شیوه تحلیلی- توصیفی، به نقوش پارچههای ساسانی و قاجار، معنای نمادین نقوش، وجه اشتراک و تمایز آنها با استناد و رجعت به نقش برجسته طاق بستان پرداخته می شود.
کلمات کلیدی :
طاق بستان
نقش برجسته
پارچه
پوشاک(البسه)
نقوش پارچه های ساسانی و قاجار.