کانون پرورش فکری کودکان در اهواز با رویکرد ارتقای خلاقیت (گروه سنی 4تا10سال)

کانون پرورش فکری کودکان در اهواز با رویکرد ارتقای خلاقیت (گروه سنی 4تا10سال)

ساغر کمایی1 مینو شفایی2

1) کارشناس ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
2) استادیار،دانشکده هنر و معماری،دانشگاه هنر

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی(4cauconf.com)
چکیده :
امروزه افزایش جمعیت کودکان سبب توجه به مسأله آموزش و فضاهای آموزشی کودکان شده است. فضاهای ویژه کودکان، گونه ای از معماری است که سابقه تاریخی زیادی نداشته و توجه جوامع پیشرفته به این نهادها در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است. متأسفانه در ایران، این نهادها از امکانات لازم برای کودکان، با توجه به روحیات آنها برخوردار نمی باشند. ضمن این که بیشتر وقت کودکان در مهد کودک ها و مدارس می گذرد ، پس باید سازمان یا نهادی بر پایه پرورش خلاقیت های کودکان و نوجوانان وجود داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر، دستیابی به اصول طراحی کانون های پرورش فکری کودکان، برای کودکان 4 تا 10ساله شهر اهواز با تأکید بر ارتقای خلاقیت آنان است. در این تحقیق از روش توصیف کیفی_کمی استفاده می شود و برای شناخت نیاز کودکان از ابزار مشارکتی پرسشنامه استفاده شده است. پس از تهیه ابزار تحقیق و انتخاب 50 کودک به روش نمونه گیری تصادفی و سپس تجزیه و تحلیل متغیرها، اصول طراحی فضای کودکان استنتاج گردید و نتایج بصورت تهیه اصول معماری برای طراحی کانون پرورش فکری کودکان 4 تا 10 ساله در شهر اهواز در جهت ارتقای خلاقیت آنها بدست آمد. . نتایج تحقیق نشان می دهد که تغییر در شکل و اندازه فضاهای معماری، طراحی فضا با چندین عملکرد و همچنین ارتباط با طبیعت در فضاهای آموزشی، سبب ارتقای خلاقیت کودکان می شود.
کلمات کلیدی : طراحی فضاهای کودکان ارتقاء خلاقیت اصول طراحی