راهکارهای توسعه فرهنگ نوآوری به عنوان ابزاری برای کسب مزیت رقابتی

راهکارهای توسعه فرهنگ نوآوری به عنوان ابزاری برای کسب مزیت رقابتی

مرضیه عقیله1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت نوآوری و فناوری دانشگاه امیرکبیر

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21(icme21.com)
چکیده :
امروزه سازمان ها ناگزیرند تا با سایر سازمان ها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند تا بتوانند در محیط کسب و کار باقی بمانند. از این رو آن ها باید بتوانند دست کم در یک زمینه برتر از رقبای خود بوده، به عبارت دیگر چاره ای ندارند جز اینکه نوآور باشند. بهبود نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها، درواقع نوعی کندوکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است. از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر این واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد، لذا باید دائم در جست و جوی راه های جدید و نو برای واکنش در محیط برآمد و همراه با تاثیرپذیری از این تحولات بر آن ها تاثیر نهاد. در این مقاله ابتدا تعاریف نوآوری را بیان کرده و سپس لزوم نوآوری، مزایای نوآوری و موانع آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه فرآیند نوآوری و راهکارهای ایجاد و توسعه فرهنگ نوآوری مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.
کلمات کلیدی : نوآوری سازمان بهبود تحول سازمانی