رادیو جوان و الزامات برنامه سازی در حوزه آموزش سواد رسانه ای

رادیو جوان و الزامات برنامه سازی در حوزه آموزش سواد رسانه ای

محمدرضا مانی فر1

1) دکترای تخصصی ژورنالیسم، دانشگاه دولتی ایروان (YSU)، ارمنستان-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21(icme21.com)
چکیده :
برنامه سازی برای آموزش و ارتقای سطح «سواد رسانه ای» مخاطب در صداوسیما، گرچه به ظاهر با هدف توانمند ساختن وی در مواجهه نقادانه با پیام های رسانه ها و به ویژه محتوای آنها صورت می گیرد؛ اما این خود مقدمه مصون ساختن ذهن مخاطب در برابر پیامدهای حضور همه جایی رسانه های معاند و به طور عمده تلویزیون های بیگانه فارسی زبان و شبکه های اجتماعی همسو در فضای عمومی جامعه ایرانی است تا دامنه نفوذ و تأثیر درازمدت آنها را بر فرهنگ عمومی جامعه، محدود و تا حد امکان، مهار کند. برنامه سازی مؤثر رادیو جوان در ایران امروز، به ویژه در حوزه «آموزش سواد رسانه ای» در گرو پاسخ مناسب برنامه سازان و البته قبل از آن، برنامه ریزان به این سه پرسش کلیدی است که در بازار پررقابت پیام، عامل «تمایز» رادیو جوان از دیگر رسانه ها کدام است؟ توجه و پاسخ به خواست های کدام گروه از جوانان برای آن یک «مزیت» است؟ و در نهایت، شیوه بهینه برقراری و تداوم ارتباط با مخاطب مورد نظر جوان، به ویژه در حوزه آموزش سواد رسانه ای کدام است؟ رادیو جوان در ایران امروز به عنوان «رسانه همراه» امکان عرض اندام بیشتر در بازار پررقابت پیام دارد که برنامه ریزان و برنامه سازان باید پایبند به الزامات آن باشند. برنامه سازان رادیو جوان باید با احساس «همدلی»، خود را به جای آن مخاطب جوان بگذارند که بیننده پرمصرف برنامه های تلویزیون های بیگانه فارسی زبان و دنبال کننده دایمی اخبار و اطلاعات در شبکه های اجتماعی همسوست و کمتر علاقه و اعتماد به استفاده از محتوای برنامه های شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی دارد. آموزش شیوه های نقد زیبایی شناسانه برنامه ها و به ویژه سریال های این تلویزیون های بیگانه به مخاطب مورد نظر و دعوت پنهان وی به ارزشیابی آنها بر مبنای ارزش های فرادینی مانند: عدالت، انصاف و دیگر ارزش های فطری همه کس پسند به تدریج چارچوب ذهنی خاص برای این مخاطب به وجود می آورد و تا حد امکان، ذهن وی را در برابر پیام های رسانه های معاند مصون می سازد.
کلمات کلیدی : رادیو جوان سواد رسانه ای بازار پیام وساطت مصون سازی.