تعیین ضرایب هیدرودینامیکی پروانه دریایی 4119 DTMB در شرایط آب آزاد

تعیین ضرایب هیدرودینامیکی پروانه دریایی 4119 DTMB در شرایط آب آزاد

مجید حیدری1 سجاد اردشیری2

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مکانیک گرایش تبدیل انرژی، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان، ایران-
2) دانشجوی دکتری مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، واحد شاهین شهر، ایران-

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژِی(4restconf.com)
چکیده :
در این تحقیق پروانه¬ی دریایی 4119 DTMB که یک پروانه¬ی دریایی دارای سه پره و با گام ثابت است، با استفاده از مدل آشفتگی K-W SST، در نرم¬افزار انسیس فلوئنت مورد بررسی قرار گرفت. مقایسه¬ی نتایج آزمایشگاهی با نتایج عددی نشان می¬دهند که بهترین حالت برای حل عددی جریان آشفته حول این پروانه، حالتی است که پروانه همراه با شفت و هاب و مقدار تابع دیواره باشد. همچنین در صورتی که تابع دیواره قرار داشته باشد، مدت زمان رسیدن به همگرایی کاهش می¬یابد ولی خطای عددی افزایش می¬یابد. از نتایج چنین به نظر می¬رسد که اگر پروانه بدون شفت و هاب اما تابع دیواره در آن باشد، باز هم ضریب گشتاور و ضریب پیشرانش به دست آمده از حل آن بهتر از نتایج حاصل از زمانی است که پروانه همراه با شفت و هاب باشد اما تابع دیواره در آن باشد. لذا اهمیت شبکه¬بندی مسأله نیز از همین امر پیداست.
کلمات کلیدی : پروانه دریایی حل عددی مدل آشفتگی ضریب گشتاور ضریب پیشرانش