ارزیابی عملکرد فضائی بازارهای روز و نقش آن در اقتصاد شهری (مطالعه موردی: شهر زاهدان)

ارزیابی عملکرد فضائی بازارهای روز و نقش آن در اقتصاد شهری (مطالعه موردی: شهر زاهدان)

پروین نارویی1 دکتر مریم کریمیان بستانی2 دکترمحمود رضا انوری3 دکتر غلامرضا میری4

1) دانشجویی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان:ایران-
2) عضوهيئت علمي دانشگاه آزاداسلامي واحد زاهدان:ایران
3) عضوهيئت علمي دانشگاه آزاداسلامي واحد زاهدان :ایران -
4) عضوهيئت علمي دانشگاه آزاداسلامي واحد زاهدان :ایران -

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(3icmhconf.com)
چکیده :
ارزیابی عملکرد فضائی بازارهای روز و نقش آن در اقتصاد شهری (مطالعه موردی: شهر زاهدان) پروین نارویی دانشجویی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان Narooiep@gmail.com دکتر مریم کریمیان بستانی عضوهيئت علمي دانشگاه آزاداسلامي واحد زاهدان Maryamkarimiyan1@gmail.com دکترمحمود رضا انوری عضوهيئت علمي دانشگاه آزاداسلامي واحد زاهدان Rezaanvari2000@yahoo.com دکتر غلامرضا میری عضوهيئت علمي دانشگاه آزاداسلامي واحد زاهدان Gholam_reza_miri@yahoo.com چکیده یکی از ابعاد هویت بخش در فضاهای شهری، فعالیت هایی است که توسط مردم پایه های اقتصاد شهر را تشکیل می دهد. این فعالیت ها جایگاه شهر را در سلسله مراتب سازمان فضایی و ارتباط آن را با سایر سکونتگاهها تعریف می کند. بازارهای روز زمینه بسیار مناسبی را برای این موضوع فراهم آورده است،که در آن برای عرضه کنندگان کالا و خریداران فرصت را بطور مساوی فراهم میاورد. بنابراین باتوجه به مطالب فوق، پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد بازارهای روز و رتبه بندی آنها ازدیدگاه شهروندان پرداخته است، لذا بدین منظور روش تحقیق در پایان نامه حاضر توصیفی، تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه خریداران و فروشندگان استفاده شده، ضريب كل آلفا بدست آمده از پرسشنامه خریداران و فروشندگان به ترتیب0.924 و 0،877مي باشد. و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه از آزمون T-test، در محیط Spss و برای رتبه بندی بازارهای روز از مدل سلسله مراتبی ویکور استفاده شده است. که یافته های پژوهش بیانگر آن است با توجه به آزمونT-test ، مقدار محاسبه شده رضایت شهروندان از قیمت، کیفیت و تنوع کالاهای ارائه شده در بازارهای روز شهر زاهدان به ترتیب ،3.5847 ، 3.2 و 3.25 از وضعیت مطلوبی برخوردارو همچنین رضایت شهروندان از دسترسی و مسافت و امکانات ارائه شده در بازارهای روز شهر زاهدان به ترتیب 2.4 ، و 2.89 از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی باشد،همچنین رضایت فروشندگان از وضعیت بازارهای روز شهر زاهدان با مقدار محاسبه شده 2.63 از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی باشد وتفاوت بین بازارهای روز در شهر زاهدان بلحاظ رضایتمندی می باشد. واژگان كليدي: بازارهای روز، عملکرد، رضایتمندی، آزمون T و مدل ویکور، شهر زاهدان
کلمات کلیدی : بازارهای روز عملکرد رضایتمندی آزمون T و مدل ویکور شهر زاهدان