بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و طرحواره¬های ناسازگار اولیه در نوجوانان پایه اول و دوم دبیرستان¬های ناحیه دو شهر یزد

بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و طرحواره¬های ناسازگار اولیه در نوجوانان پایه اول و دوم دبیرستان¬های ناحیه دو شهر یزد

سیده اعظم شعبانی مقدم1 حمیده میر رحیمی2 فخر السادات شعبانی مقدم3

1) کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی
2) کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
3) کارشناس آموزش ابتدایی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(3icmhconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه¬ای الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه طرحواره¬های ناسازگار اولیه در نوجوانان پسر پایه اول و دوم دبیرستان¬های ناحیه دو شهر یزد بود. پژوهش به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی وبه لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری پژوهش دانش اموزان پسر پایه اول و دوم دبیرستانهای ناحیه 2 آموزش وپرورش یزد به تعداد 3028 نفر بود،که 345 نفر از آنها به شیوه نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزارهای پژوهش پرسشنامه استاندارد الگوهای ارتباطی خانواده، طرحواره های ناسازگاری اولیه بود که پایایی آنها به ترتیب برای مقایس همنوایی 85/0 و برای مقیاس گفت و شنود 79/0 و 64/0 و 85/0 بود برای تحلیل داده ها حسب مورد از روش تحلیل از رگرسیون سلسله مراتبی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده¬ها نشان داد، که الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه با طرحواره های ناسازگار اولیه نوجوانان پسر پایه اول و دوم دبیرستان های ناحیه دو شهر یزد نقش واسطه ای دارند (01/0>p) . نتیجه¬گیری می¬شود، که الگوهای ارتباطی خانواده در ایجاد طرحواره¬های ناسازگار اولیه نوجوانان نقش دارد.
کلمات کلیدی : الگوي ارتباطي طرحواره¬های ناسازگار اولیه