مهارت‏هاي مديريتي در كلاس جهاني (مطالعه موردي: صنعت خودروي ايران)

مهارت‏هاي مديريتي در كلاس جهاني (مطالعه موردي: صنعت خودروي ايران)

عليرضا خجسته پور1 محمدرضا پورابراهيمي2 سيداكبر نيلي پور طباطبائي3

1) دانشجوي دكتري مديريت – گرايش منابع انساني، پژوهشگاه شاخص پژوه، ايران-
2) عضو هيئت علمي و استاديار دانشكده مديريت دانشگاه تهران، ايران-
3) عضو هيئت علمي و استاديار پژوهشگاه شاخص پژوه، ايران-

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(5icesconf.com)
چکیده :
جهاني¬شدن چالش‏ها و فرصت‏هاي جديدي براي شركت‏هاي خودروساز ايجاد نموده است. همچنين تأثير قابل توجّهي بر ساختار اين صنعت و كميّت و كيفيّت مهارت‏ها در آن و خدمات مرتبط با آن داشته است. از اين رو مديران جهاني نياز به مجموعه‏اي از مهارت‏ها دارند كه كارايي و كارآمدي اقدامات آنها را در محيط كسب و كار جهاني پيچيده فراهم آورد. بديهي است چالش‏هاي مرتبط با جهاني‏سازي اعم از داخلي و خارجي، مديران را به توسعه مجموعه‏اي از مهارت‏هاي مناسب وادار مي‏كند. در اين پژوهش كه به روش كيفي انجام شده است. از طريق مطالعات كتابخانه¬اي و جستجوگري اينترنتي مهارت‏هاي لازم براي مدير جهاني استخراج گرديده و پس از پالايش داده¬هاي گردآوري شده و حذف موارد مشابه، با استفاده از تكنيك دلفي از 15 نفر از خبرگان خواسته شده تا اين ويژگي¬ها را براساس مدل10 مهارتي كمرون و وتن در 10 بخش اصلي تقسيم‏بندي نموده و در صورت لزوم مهارت‏هاي ديگري را براي مدير جهاني مشخص نمايند. پس از آن از تكنيك كاپا براي تائيد نتايج دلفي و صحت بخش‏بندي انجام شده توسط خبرگان استفاده مي‏كنيم. و پس از مقايسه ميانگين امتيازات، مهارت‏هاي مورد نياز براي مديران صنعت خودرو در قالب يك مدل ارايه گرديده است.
کلمات کلیدی : مهارت‏هاي مديران مديرجهاني جهاني¬شدن