مهارتهاي مديريتي در كلاس جهاني (مطالعه موردي: صنعت خودروي ايران)
مهارتهاي مديريتي در كلاس جهاني (مطالعه موردي: صنعت خودروي ايران)
عليرضا خجسته پور1 محمدرضا پورابراهيمي2 سيداكبر نيلي پور طباطبائي3
1) دانشجوي دكتري مديريت – گرايش منابع انساني، پژوهشگاه شاخص پژوه، ايران-
2) عضو هيئت علمي و استاديار دانشكده مديريت دانشگاه تهران، ايران-
3) عضو هيئت علمي و استاديار پژوهشگاه شاخص پژوه، ايران-
محل انتشار :
پنجمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(5icesconf.com)
چکیده :
جهاني¬شدن چالشها و فرصتهاي جديدي براي شركتهاي خودروساز ايجاد نموده است. همچنين تأثير قابل توجّهي بر ساختار اين صنعت و كميّت و كيفيّت مهارتها در آن و خدمات مرتبط با آن داشته است. از اين رو مديران جهاني نياز به مجموعهاي از مهارتها دارند كه كارايي و كارآمدي اقدامات آنها را در محيط كسب و كار جهاني پيچيده فراهم آورد. بديهي است چالشهاي مرتبط با جهانيسازي اعم از داخلي و خارجي، مديران را به توسعه مجموعهاي از مهارتهاي مناسب وادار ميكند.
در اين پژوهش كه به روش كيفي انجام شده است. از طريق مطالعات كتابخانه¬اي و جستجوگري اينترنتي مهارتهاي لازم براي مدير جهاني استخراج گرديده و پس از پالايش داده¬هاي گردآوري شده و حذف موارد مشابه، با استفاده از تكنيك دلفي از 15 نفر از خبرگان خواسته شده تا اين ويژگي¬ها را براساس مدل10 مهارتي كمرون و وتن در 10 بخش اصلي تقسيمبندي نموده و در صورت لزوم مهارتهاي ديگري را براي مدير جهاني مشخص نمايند. پس از آن از تكنيك كاپا براي تائيد نتايج دلفي و صحت بخشبندي انجام شده توسط خبرگان استفاده ميكنيم. و پس از مقايسه ميانگين امتيازات، مهارتهاي مورد نياز براي مديران صنعت خودرو در قالب يك مدل ارايه گرديده است.
کلمات کلیدی :
مهارتهاي مديران
مديرجهاني
جهاني¬شدن