بررسی اثرات فاکتورهای خارجی بر انتخاب استراتژی بازاریابی با رویکرد تصمیم گیری چندمعیاره: مطالعه موردی شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس

بررسی اثرات فاکتورهای خارجی بر انتخاب استراتژی بازاریابی با رویکرد تصمیم گیری چندمعیاره: مطالعه موردی شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس

طناز جبروتي1 جعفر حيدري2

1) دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي صنايع، پرديس البرز دانشگاه تهران
2) استادیار مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(3iceasconf.com)
چکیده :
امروزه با فشرده شدن رقابت در عرصه‌های تولیدی و بازرگانی، سازمان‌ها می‌کوشند تا با فروش هر چه بیشتر محصولات و یا خدمات خود، کسب درآمد کنند. با توجه به شدت رقابت موجود و تغییرات سریع محیط، دیگر استفاده از روش‌های سنتی نمی‌تواند سازمان‌ها را به اتخاذ راهبردهای مناسب در بازاریابی و فروش محصولات سوق دهد. بنابراین انتخاب استراتژی مناسب مستلزم شناخت درستی از فاکتورهای محیطی و میزان اثرگذاری آنها و استفاده از روش‌های علمی است. در این پژوهش، سازوکاری برای ارزیابی کمی اثر عوامل اقتصادی- اجتماعی، عوامل قانونی، اخلاقی و سیاسی، رقابت و عوامل تکنولوژیک به عنوان مهمترین عوامل خارجی بر استراتژی‌های بازاریابی سازمان ارائه شده است. برای این منظور در رویکرد پیشنهادی این روش از نظرات خبرگان سازمان به عنوان منبع جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است. علاوه بر آن راهکاری برای شناسایی گزینه‌های استراتژیک پیش‌روی سازمان و ارزیابی و مقایسه کمی استراتژی‌ها و رتبه‌بندی آنها ارائه شده است. در نهایت روش پیشنهادی به منظور بررسی محیط خارجی و انتخاب استراتژی بهینه در شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس در قالب یک مطالعه موردی پیاده سازی شد. نتایج نشان داد که عامل رقابت اثرگذارترین عامل در بین عوامل محیطی مورد مطالعه بوده است و استراتژی توسعه خدمات به عنوان برترین استراتژی بازاریابی به مدیران شرکت پیشنهاد شد.
کلمات کلیدی : استراتژی بازاریابی روشهای MCDM فاکتورهای خارجی