رابطه بین خودشکوفایی و انگیزه پیشرفت در دانشآموزان
رابطه بین خودشکوفایی و انگیزه پیشرفت در دانشآموزان
عاطفه یوسفی1 غلام رضا امین زاده فاروجی2 عالیه شیخ3 حیدر گنجعلی4
1) دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2) دانشجوی دکترای مدیریت، بجنورد، ایران
3) دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر ، ایران
4) دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر ، ایران
محل انتشار :
سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع(3icmi.com)
چکیده :
برای انجام هر کاری داشتن انگیزه لازم است، پس بررسی عوامل و متغیرهایی که باعث کم یا زیادشدن انگیزه دانشآموزان میرود ضروری به نظر میرسد. تحقیقات نشان دادند که دانشآموزانی که دارای انگیزه پیشرفت بیشتری هستند عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به دیگران داشتند .هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی خودشکوفایی و انگیزه پیشرفت در دانشآموزان پسر شهر بجنورد بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 380 نفر دانشآموز با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای به شیوه خوشهای و با استفاده از جدول تصادفی مورگان انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. همبستگی بین متغیر خودشکوفایی با انگیزه پیشرفت برابر با 38/0 و سطح معناداری 100/0P≤ به دست آمد بین خود شکوفایی با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت معنیدار مشاهده میرود. بهعبارتدیگر، هر چه خود شکوفایی دانشآموزان افزایش مییابد به همان اندازه انگیزه پیشرفت آنان افزایش پیدا میکند.
کلمات کلیدی :
خودشکوفایی
انگیزه
انگیزه پیشرفت