تعيين و رتبه بندي استراتژي ها با استفاده از رويكرد SWOT در محيط فازي (مورد مطالعه: شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب)

تعيين و رتبه بندي استراتژي ها با استفاده از رويكرد SWOT در محيط فازي (مورد مطالعه: شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب)

محمدحسين مجتهدي1 احمدرضا قاسمي2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت اجرايي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک
2) استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع(3icmi.com)
چکیده :
مدیریت استراتژیک و پیاده‌سازی آن امروزه از مباحث اصل در سطح مدیریت کلان در سازمان¬ها به شمار می¬رود. سازمان¬ها دریافته¬اند که نمی¬توانند تنها با اقدامات و برنامه¬ریزی¬های عملیاتی به حیات خود ادامه دهند و ازاین‌روی است که به مباحث برنامه¬ریزی استراتژیک روی آورده‌اند، از طرفی مباحث مدیریت استراتژیک به دلیل کیفی بودن قابلیت فرموله بندی نداشته و ازاین‌روی است که از سایر تکنیک¬های ریاضی و منطق فازي برای سهولت برنامه‌ریزی استفاده می¬گردد. در اين تحقيق با توجه به اهميت تديون و رتبه بندي استراتژي ها به دنبال رتبه بندي آنها با استفاده از روش SWOT مي باشيم. از آنجائيكه در محيط تصميم عدم قطعيت وجود دارد از متغيرهاي فازي استفاده شده و مي توان گفت كه رتبه بندي ارائه شده داراي دقت بالاتري نسبت به حالت قطعي مي باشد. بر اساس نتايج به‌دست‌آمده از اين تحقيق مهم‌ترین نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت در شرکت عبارت‌اند از: برخورداري از برند معتبر (قوت)، عدم استفاده از دانش و تكنولوژي به روز (ضعف)، وجود بازار ثابت (فرصت) و كاهش توان مالي دولت در پرداخت‌ها (تهدید)، همچنین بر اساس تعیین استراتژی‌ها و رتبه‌بندی استراتژی‌ها مهم‌ترین استراتژی‌ها نیز عبارت‌اند از: همكاري با مراكز دانش‌بنیان ازجمله دانشگاه‌ها در راستاي افزايش بهره‌وری، بهبود فرآیندها از طریق انتقال دانش و تکنولوژی و پیاده‌سازی مهندسی ارزش در فرآیندها كه بايد به آنها توجه ويژه اي گردد.
کلمات کلیدی : برنامه ريزي استراتژيك SWOT رتبه بندي منطق فازي.