مروری بر مدیریت استراتژیک

پرستو کوشکی مجد1

1) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع(3icmi.com)
چکیده :
چکیده فن آوري هاي نوين با سرعتي سرسام آور در حال پيشرفت هستند، به طوري كه جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص با شتابي وصف ناپذير به دنبال ترفند هايي هستند كه بقاي آن ها را در اين عرصه آشفته و متلاطم تضمين كند. سازمان ها بايد بپذيرند كه فلسفه حيات آن ها تغيير كرده است و ديگر زنده بودن نمي تواند به معناي رسيدن به وضعيت سوددهي مداوم تلقي شود و آن ها بايد به دنبال رقابت و ابراز آن باشند امروزه كمتر شركتي مي تواند در اين عرصه به صورت سنتي و به دور از قواعد جديد بازي كسب و كار كند و براي بقا در كنار رقبا يا پيشي گرفتن از آن ها بايد به قواعد جديد بازي كاملا مسلط بود. رويكرد استراتژيك در نظريه چارچوب استراتژيك تا حدي به عنوان يك طرح استراتژيك در نظر گرفته شده است و در حال حاضر به عنوان بخشي از الگوي تصميم گيري در طول زمان مورداستفاده است. چارچوب استراتژيك مي تواند استراتژي را براي افراد به عنوان يك موقعيت در بازارها يا به عنوان يك چشم انداز مطرح كند كه نحوه انجام كارها را در مسير حركت سازماني شرح مي دهد. لذا با توجه به اهمیت روز افزون این موضوع در سازمان‌های مختلف برآن شدیم تا در این مقاله تعريف جامعی از مدیریت استراتژیک ارائه دهیم همچنین مکاتب ، الگوها و سطوح مدیریت استراتژیک، خطوط اصلی و ساختاری به رويکرد مدیریت استراتژیک و... مباحثی هستند که در این تحقیق مطرح شده‌اند.
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: مدیریت استراتژیک مکاتب استراتژیک الگوها و سطوح مدیریت استراتژیک