جایگاه مصلحت درفقه سیاسی وحکومتی

محمدمیرزایی1

1) دانشجوی دکتری،رشته مذاهب فقهی،دانشگاه ادیان ومذاهب،قم،ایران

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(4ibsconf.com)
چکیده :
یکی از بخش‌های تشکیل دهنده شریعت مبین اسلام، احکام و مقررات عملی در حوزه فردی و اجتماعی است. این احکام و مقررات با عنوان فقه فردی و اجتماعی تکلیف را در عرصه‌های مورد نظر تعیین می‌کند. فقه اجتماعی و به تعبیر دقیق‌تر فقه حکومتی عهده‌دار وضع قوانین عملی برای نظم بخشیدن و ساماندهی امور مسلمین با محوریت عنصر مصلحت می‌باشد. در واقع نظریه سیاسی و حکومتی اسلام مبتنی بر نظریه مصلحت همان حفظ دین و نظام اسلامی است که در قالب احکام حکومتی تبلور می‌یابد. این احکام بر سایر احکام اسلام تقدم دارد. نظریه مصلحت از نظریه‌های تعیین کننده در اداره جامعه اسلامی به شمار می‌رود.این تحقیق باعنوان «جایگاه مصلحت درفقه حکومتی»به دنبال پاسخ به این سوال است که جایگاه ونقش عنصرمصلحت دردولت وحکومت اسلامی چیست؟روش تحقیق درنوشتارحاضرروش توصیفی-تحلیلی بوده ونتیجه بدست آمده اینکه مصلحت مبنای احکام حکومتی بوده وحفظ اصل نظام بر حفظ احکام اسلام اولویت دارد.
کلمات کلیدی : مصلحت حکم حکومتی ولایت فقیه ضابطه مصلحت.