کارآفرینی اجتماعی- اقتصادی در سطوح فردی و سازمانی در دانشگاه کارآفرین

کارآفرینی اجتماعی- اقتصادی در سطوح فردی و سازمانی در دانشگاه کارآفرین

رضا مهدی1

1) استادیار گروه آینده پژوهی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

محل انتشار : همایش مدیریت، نوآوری و کارآفرینی(ieconf.ir)
چکیده :
دانشگاه‌ کارآفرین، نسل جدید نظام دانشگاهی است که از تکامل نسلهای اول و دوم ایجاد شده است. تمرکز دانشگاههای نسل اول، آموزش و نسل دوم، آموزش و پژوهش به‌طور همزمان است. کارکرد دانشگاه کارآفرین، کارآفرینی اجتماعی- اقتصادی فردی و سازمانی در پیوند با کارکردهای آموزشی و پژوهشی است. هدفمندی فعالیت‌ها، مأموریت‌گرایی، ایجاد توازن میان آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی، تنوع در تأمین منابع مالی، کمک به توسعه اجتماعی- اقتصادی محلی و ملی و تقویت نظام ملی نوآوری از جمله ویژگی‌های بارز دانشگاه‌های پویا و کارآفرین است. نقد عمده صاحب‌نظران بر دانشگاه کارآفرین و کارآفرینی علمی، تمرکز دانشگاهها بر کارآفرینی فنی- اقتصادی و غفلت از کارآفرینی اجتماعی و به تبع آن، تقلیل دانشگاه به بنگاه تجاری است. در این مقاله، با نگاه متوازن و جامع به روش مرور اسنادی و نقد رویکرد غالب، ابعاد و سطوح کارآفرینی اجتماعی- اقتصادی دانشگاه کارآفرین بررسی شده است. بر اساس یافته‌های این مطالعه، در دانشگاه کارآفرین باید کارآفرینی در ابعاد اجتماعی و اقتصادی در سطوح فردی و سازمانی شامل دانشجویان، دانش‌آموختگان، اعضای هیأت علمی و سازمان دانشگاه، مورد اهتمام سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مدیران آموزش عالی و نظام علمی باشد.
کلمات کلیدی : آموزش عالی دانشگاه کارآفرین کارآفرینی اجتماعی کارآفرینی سازمانی دانشگاه نسل سوم