تأملی بر مدیریت و رهبری آموزشی

معصومه کوهساری1 سمیه زارع2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
2) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد

محل انتشار : همایش مدیریت، نوآوری و کارآفرینی(ieconf.ir)
چکیده :
اهمیت مدیریت موثر در سازمانهای آموزشی به گونه¬ای روزافزون مورد توجه قرار گرفته است. در این میان اگر بنا باشد مدارس به عنوان رده¬ی عملیاتی و تجلیگاه فرهنگ و تربیت برای تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش محیط یادگیری مناسبی برای یادگیرندگان فراهم آورد، بایستی توجه را بیش از بیش بر نقش افراد در مدارس معطوف نمود. از سوی دیگر بهبود مدارس با فعالیت¬های مربوط به تغییر در ارتباط است و در خیل نقش آفرینی¬هایی که یک مدیر می¬تواند در مدرسه ایفا نماید در جهش رو به رشدی توجهات بین المللی به توسعه رهبران آموزشی به عنوان مولفه¬ای مهم در بهبود مدارس معطوف گردیده است. چرا که بستر رهبری ارزش¬های تثبیت شده فردی و حرفه¬ای بوده و نقش عمده رهبر، وحدت بخشی افراد حول ارزش¬های محوری سازمان و اجتماع است. در این پژوهش با تأملی برمفهوم پردازی دو مقوله رهبری و مدیریت به تبیین تمایزات بین این دو و ضرورت حرکت به سوی رهبری آموزشی به صورت تلویحی اشاره گردیده است. بی شک هنرنمایی مدیران در ایفای نقش رهبری آموزشی منجر به مدارسی اثربخش و ایجاد فرصت¬هایی بهتر برای آموختن و آموزاندن می¬گردد. از این رو رهبری به عنوان مولفه اصلی عمل مدیریت در مدارس بهتر است توسط سیاستگذاران و کارگزاران پذیرفته شود. این پنداره که مدیران می¬توانند بهتر از آنی باشند که هستند مادامی تحقق می¬یابد که در سیاستگذاری¬¬های آموزشی و برنامه¬¬های توسعه حرفه¬ای مدیران بستر پرداختن به این مهم در بوته عمل مطرح و مورد بازبینی و بازاندیشی قرار گیرد.
کلمات کلیدی : مدیریت اموزشی؛ رهبری آموزشی